Første Kia EV6 på norsk jord.

I dag rullet Norges aller første EV6 av skipet «Morning Lily» på Drammen Havn. Det er store forventninger til Kias nye elektriske crossover som nå endelig er i Norge. Kia EV 6 er vår helt nye elbil. En bil som allerede høster gode kritikker fra bilpressen verden over. Rekkevidden blir på opptil 528km WLTP og bilen kan leveres med både to og firehjulstrekk. EV6 er selve beviset på Kia sin nye designfilosofi.

Bare å glede seg
Over hele landet venter nå både forhandlere og kunder spent på å få biler. Etter planen leveres de aller første kundebilene allerede i slutten av oktober. Om bord på skipet er også demobiler til en rekke forhandlere slik at en del kunder snart vil kunne booke prøvekjøringer. Flere demobiler kommer også senere i år til flere forhandlere.

Administrerende direktør i Kia Norge AS, Irene Solstad sier det bare er å glede seg.
"Endelig er de første bilene i Norge. Dette er en merkedag for oss og Bertel O. Steen. Jeg måtte selv dra til havna i dag for å oppleve dette. EV6 er en bil som virkelig vil vise hva fremtidens biler fra Kia vil være. Her er det bare å glede seg", lover Solstad alle som teller ned til ny bil.

EV6 er den første bilen fra Kia som bygges på den nye dedikerte elbillattformen E-GMP og som viser Kias fokus på elektrifisering basert på selskapets nye slagord «Movement that inspires». Bilen er også den første av syv helt nye elbiler som skal leveres på den nye plattformen. Folk kommer til å oppleve en bil med unikt design innvendig og utvendig, gode ytelser, store gode skjermer, innovativ teknologi, moderne sikkerhetsutstyr og ikke minst en romslig kupe.

"Vi har store forventninger til denne bilen og interessen er stor. Når bilen nå kommer til forhandlerne føler vi oss trygge på at det vil blir solgt godt med biler fremover", konkluderer Solstad. Som også er sikker på at EV6 også vil rekruttere nye kundegrupper som tidligere ikke har kjørt Kia.

Bilen vil få lynrask hurtiglading, hengerfeste og kan trekke opptil 1600kg. EV6 introduseres med multihurtigladesystem som betyr at systemet er kompatibelt både med 800V lynlading og det mer vanlige 400V hurtiglading uten behov for adapter eller ombordlader. Når man lader på 800V går strømmen rett til batteriet i høyhastighet, og bruker under optimale forhold bare 18 minutter på å lade batteriet fra 10-80% med maksimal kapasitet på 239kW. Ved lading på 400V benytter EV6 bilens motorsystem til å omforme 400V strøm fra ladestasjonen til 800V.

Godt utstyrte biler

Kia er kjent for å ha godt utstyrte biler, og EV6 er intet unntak. Allerede fra innstegsversjonen "Active" er EV6 meget godt utstyrt med blant annet vegansk skinn, elektriske forseter, oppvarmet ratt, oppvarmede for- og bakseter. Smart Cruise Control og Highway Drive Assist er også inkludert.  Man kan velge mellom bakhjulsdrift eller 4WD på begge batteripakkene.Med batteripakken på 58 kWh starter EV6 «Active» på kr. 419.900. Med 4WD er prisen kr. 439.900.

Utstyrsversjonen «Active» innføres også på den store batteripakken, og prisen blir kr. 439.900 med bakhjulsdrift. Kr. 469.900 med 4WD.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Her kjører de første EV6 av båtenVideokanal

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge. Vi har dyktige forhandlere i hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994. I dag ruller det mer enn 75.000  Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Følg pressemeldinger fra Kia Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kia Norge