Forskjøvet fremdrift i planlegging av riksvei 19

Del
Svakheter ved grunnlaget for den pågående kvalitetssikringen av riksvei 19 gjennom Moss medfører at planleggingen av veien blir forskjøvet.

– Et godt prosjekt er et prosjekt der felleskapet er trygge på kostnader og ulike alternativer ved valg av trasé. Det er både lokalsamfunn og storsamfunn tjent med, sier Samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Statens vegvesen sendte i desember 2019 Samferdselsdepartementet 2019 en redegjørelse for hvilke traseer etaten anbefaler skal vurderes ved videre planlegging av riksvei 19 gjennom Moss. Departementet har besluttet at det skal gjennomføres en ekstern kvalitetssikring (KS1) av den mottatte anbefalingen, og kvalitetssikringen ble igangsatt i juni i år. Det var planlagt at kvalitetssikringen skulle ferdigstilles i løpet av oktober, men nå forskyves tilbakemeldingen til første kvartal av 2021.

– Det er kjedelig for Moss at det blir utsettinger i planarbeidet. Samtidig viser dette også at sikkerhetsventilen i plansystemet fungerer. Det faglige grunnlaget for trasévalg kommer til å stå på en tryggere grunn etter gjennomgangen. Det vil være viktig i det videre arbeidet, sier Hareide.

Bakgrunnen for forskyvningen er at det gjennom kvalitetssikringen har blitt avdekket svakheter ved grunnlaget utarbeidet av Statens vegvesen i desember 2019. Det gjelder i hovedsak tre forhold:

  • Kostnadsvurderingene er ikke i tilstrekkelig grad oppdatert. Det er behov for nye kostnadsanslag, i første rekke knyttet til trafikktall og tilhørende dimensjonering av veien. Konkret er det behov for å utarbeide kostnadstall for fire-felts vei på de fleste korridorer.
  • For å sikre reell sammenlikning mellom aktuelle løsninger, er det besluttet at ett av alternativene som Statens vegvesen silte ut tidlig i planarbeidet skal underlegges ny kvalitetssikring. Alternativet det gjelder, samsvarer med det opprinnelige konseptvalget fra 12. januar 2015 etter KS1 av KVU for hovedveisystemet i Moss og Rygge.
  • Ferjeleie for ferjesambandet Moss-Horten lokalisert der det er i dag, legges til grunn for kvalitetssikringen. Dette er i tråd med rammene for det mottatte planforslaget fra Statens vegvesen. Samtidig vil kvalitetssikringen også måtte gjøre vurderinger av en løsning med eventuell endret lokasjon for ferjeleiet noe lenger sør, slik Moss kommune antydet som et mulig scenario i møte med samferdselsministeren 14. september.

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding

Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.

Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.

Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding

– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding

– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye