Forskjellsbehandling av flyktninger

En dialog om forskjellsbehandling av flyktninger og hva gjør det med oss!

20. juni er verdens internasjonale flyktningdag. Som en opptakt til denne dagen ønsker Norsk Folkehjelp å legge til rette for en opplyst og inkluderende debatt om verdens flyktninger.
Ammal Ahmed Haj Mohamed, leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, og Anela Ferati fra NOAS gir en innledning og ønsker velkommen.

I debatten vil du få høre tydelige stemmer som Sofia Rana (samfunnsdebattant), Grace Tabea Tenga (aktivist) og Heidi Mogstad (Chr. Mich. Institutt) i samtale med Phillip Rynning Coker.

Slampoet og samfunnsdebattant Guro Sibeko gir oss velvalgte ord som setter stemningen både på scenen og i debatten.

DJ YourGirlDina setter god musikalsk stemning

Dialog: Forskjellsbehandling av flyktninger
Dato: 2. juni 2022
Tid: 18:00-19:30
Sted: Youngs i Oslo

Debatten kan også følges online via strømming, dette gjøres via facebook arrangementet!

Mer om bakgrunnen for samtalen:
I slutten av 2020 var det 84 millioner mennesker på flukt i verden. Etter Russlands invasjon av Ukraina har 6,5 millioner flyktet fra Ukraina og mer enn 7 millioner er internt fordrevne. Den norske og europeiske solidariteten med de ukrainske flyktningene er formidabel og av det gode, men samtidig sporer den til refleksjon om hvorfor dette ikke gjelder alle flyktninger.

Debatten har pågått en stund og fra Vatikanet i Roma er meldingen klar «Pave Frans konstaterer at flyktninger behandles ulikt alt etter hvilket land de kommer fra, og han mener at dette er et utslag av rasisme.»

Historisk FN-møte satte kursen for atomvåpennedrustning24.6.2022 15:48:42 CEST | Leserinnlegg

I FN i Wien vedtok det første statspartsmøtet for FN-traktaten som forbyr atomvåpen Sankthansaften en banebrytende 50-punkters handlingsplan og en sterk og klar politisk erklæring. Det historiske møtet, som fant sted i en tid med økende risiko for atomkrig, satte kursen for arbeidet fremover med å iverksette denne unge og viktige traktatens mål om å få verdens ni atomvåpenstater til å ruste ned sine arsenaler. Den kursen må Norge følge.

Norsk Folkehjelp; gir regjeringen skryt for å delta på møtet om atomvåpenforbud23.6.2022 08:55:44 CEST | Pressemelding

Selv om Norsk Folkehjelp mener at Norge bør undertegne og ratifisere forbudstraktaten, vil Norsk Folkehjelp gi regjeringen skryt for at den ved å være først ut i NATO til å melde seg som observatør til statspartsmøtet, brøt vekk fra forventningen i alliansen om at alle medlemslandene må være med på å både ignorere og trykke ned FN-flertallet som støtter forbudstraktaten. Det førte til at også Tyskland, Nederland og Belgia (som alle har amerikanske atomvåpen på sitt territorium) også sluttet seg til som observatører.

Norsk Folkehjelp krever skjerpede rutiner i Norfund etter en historisk dom for drap på miljøaktivist i Honduras.21.6.2022 15:38:56 CEST | Pressemelding

Den honduranske forretningsmannen, og tidligere rådgiver for det norske statlige investeringsfondet Norfund, David Castillo, ble i går dømt til 22 år og 8 måneder i fengsel for å ha planlagt drapet på miljøaktivisten Berta Caceres. Caceres (42) ble skutt og drept i eget hjem i 2016 for å ha kjempet mot utbyggingen av et stort vannkraftverk i Rio Blanco-området i Honduras.