Forsinkelser gir mindre fornøyde togpassasjerer
– Det er veldig forståelig at tilfredsheten går ned når passasjerene opplever mange forsinkelser, sier jernbanedirektør Knut Sletta. Særlig har det vært mange forsinkelser og driftsproblemer på Østlandet denne høsten. – Punktlighet og visshet om å komme fram når man skal er avgjørende for at folk skal velge å reise med tog og øvrig kollektivtrafikk. Derfor har bedre driftsstabilitet høyeste prioritet i hele jernbanesektoren, sier Sletta.
Rask og riktig informasjon
Når toget først er forsinket eller innstilt, skal kundene få rask informasjon om situasjonen og hvordan de kan fullføre reisen sin. Ifølge kundetilfredshetsundersøkelsen er rundt 40 prosent tilfreds med håndteringen av forsinkelsen, mens 53 prosent er fornøyd med informasjonen de fikk.
– God informasjon har mye å si for reiseopplevelsen, her kan vi i jernbanesektoren bli bedre. Passasjerene skal kunne forvente rask og riktig informasjon på informasjonstavler og høyttalere på togstasjonen, via høyttaler på toget og i kanalen hvor billetten ble kjøpt. Dersom toget er innstilt eller forsinkelsen er langvarig, har passasjerene også rett på alternativ transport, forteller Sletta.
Samordner hele sektoren for en bedre reiseopplevelse
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å lede og samordne sektorens bidrag til å øke punktligheten, og ikke minst sørge for at kundene får rask og god informasjon om hvordan de kan fullføre reisen sin når det oppstår forsinkelser.
– Det er mange planlagte tiltak som over tid vil gi bedre punktlighet. Jeg er opptatt av at vi parallelt må jobbe med å identifisere og gjennomføre alle mindre tiltak som er mer kortsiktige og som i sum kan gi en positiv effekt for de reisende, sier Sletta.
Høy tilfredshet i normal trafikk
Når togene først er i rute, viser kundeundersøkelsen av togpassasjerene er godt fornøyd med informasjonen de får, servicen om bord, komfort og renhold.
– Jeg er veldig glad for at vi har mange trofaste togreisende her i landet. Særlig gledelig er det at passasjerene er svært fornøyd når trafikken går som normalt, sier Sletta.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Ny drift av Flåmsbana11.12.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har besluttet å ikke gjennomføre offentlig kjøp av drift på Flåmsbana når dagens avtale med Vy utløper i desember 2027. Det betyr at det blir kommersiell drift på den populære banestrekningen.
Reduserer nattogtilbudet mellom Stockholm og Narvik9.12.2025 10:31:37 CET | Pressemelding
Trafikverket i Sverige har besluttet at det fra 13. april 2026 skal gå ett nattog hver vei mellom Stockholm og Narvik, mot to i dag.
Ekstreme værforhold – Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena27.10.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
