Jernbanedirektoratet

Forsinkelser gir mindre fornøyde togpassasjerer

Del
Hver fjerde togpassasjer opplever toget som lite punktlig og nesten halvparten er lite tilfreds med informasjonen de får når toget er forsinket eller innstilt. Det viser Jernbanedirektoratets nasjonale undersøkelse av kundetilfredshet for tredje kvartal i år.

– Det er veldig forståelig at tilfredsheten går ned når passasjerene opplever mange forsinkelser, sier jernbanedirektør Knut Sletta. Særlig har det vært mange forsinkelser og driftsproblemer på Østlandet denne høsten. – Punktlighet og visshet om å komme fram når man skal er avgjørende for at folk skal velge å reise med tog og øvrig kollektivtrafikk. Derfor har bedre driftsstabilitet høyeste prioritet i hele jernbanesektoren, sier Sletta.

Rask og riktig informasjon

Når toget først er forsinket eller innstilt, skal kundene få rask informasjon om situasjonen og hvordan de kan fullføre reisen sin. Ifølge kundetilfredshetsundersøkelsen er rundt 40 prosent tilfreds med håndteringen av forsinkelsen, mens 53 prosent er fornøyd med informasjonen de fikk.

– God informasjon har mye å si for reiseopplevelsen, her kan vi i jernbanesektoren bli bedre. Passasjerene skal kunne forvente rask og riktig informasjon på informasjonstavler og høyttalere på togstasjonen, via høyttaler på toget og i kanalen hvor billetten ble kjøpt. Dersom toget er innstilt eller forsinkelsen er langvarig, har passasjerene også rett på alternativ transport, forteller Sletta.

Samordner hele sektoren for en bedre reiseopplevelse

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å lede og samordne sektorens bidrag til å øke punktligheten, og ikke minst sørge for at kundene får rask og god informasjon om hvordan de kan fullføre reisen sin når det oppstår forsinkelser.

– Det er mange planlagte tiltak som over tid vil gi bedre punktlighet. Jeg er opptatt av at vi parallelt må jobbe med å identifisere og gjennomføre alle mindre tiltak som er mer kortsiktige og som i sum kan gi en positiv effekt for de reisende, sier Sletta.

Høy tilfredshet i normal trafikk

Når togene først er i rute, viser kundeundersøkelsen av togpassasjerene er godt fornøyd med informasjonen de får, servicen om bord, komfort og renhold.

– Jeg er veldig glad for at vi har mange trofaste togreisende her i landet. Særlig gledelig er det at passasjerene er svært fornøyd når trafikken går som normalt, sier Sletta.

Om Jernbanedirektoratet

Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet
Postboks 16 Sentrum
0101 Oslo

459 78 800http://www.jernbanedirektoratet.no

Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye