Ekstreme værforhold – Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.

Over 473 kilometer jernbane, fra den isfrie havnen i Narvik til industriknutepunktet Luleå, har I over hundre år vært en sentral transportåre for europeisk råvareforsyning. Et heftig arktisk klima, de tyngste togene i Europa, krevende topografi og grensekryssende drift har gjort strekningen til en optimal testkorridor for jernbaneteknologi i flere tiår.
Et nytt norsk-svensk initiativ, Arctic Test Arena, styrker samarbeidet mellom myndigheter, forskningsmiljøer og industri på tvers av landene.
– Ekstremvær er vanligvis en utfordring for jernbanen, men når vi skal teste ny teknologi, er store snømengder og arktisk kulde faktisk en fordel. Det nordlige gir oss en unik testarena, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.
Sensorovervåkning, klimatesting og blytunge tog
Ofotbanen og Malmbanen er et ideelt sted å teste jernbaneteknologi. Ett år med drift her kan tilsvare opptil ti års testing i Sør-Europa. Teknologien som testes i dag og i fremtiden på denne strekningen vil være med å styrke driftsstabiliteten og effektivt vedlikehold på jernbanen.
Noen av prosjektene som testes nå er:
- Broovervåking med sensorer
- Digital tilstandsovervåking fra tog i drift
- Hjulprofildetektor – testing og utbygging av detektornett
- Deteksjon av grunnbevegelser, jordskred og skinnefeil
- Overvåking av jernbaneinfrastruktur med optisk fiber
- Måling av sporgeometri, krefter og slitasje
- Testing av skinner og sviller med tog lastet opp til 32,5 tonn aksellast
Ofotbanen og Malmbanan er spesielt godt egnet for testing av tunge godstog. I dag kjøres togene med en aksellast på 31 tonn – betydelig høyere enn maksgrensen på 22,5 tonn på store deler av det norske jernbanenettet. Nå skal tog med opptil 32,5 tonn testes.
Se sensorovervåkning på Søsterbekk
Den offisielle åpningen av Arctic Test Arena arrangeres 4.–5. november i Narvik.
Tirsdag 4. november kjører et tog fra Narvik til Abisko, med stopp på flere testområder underveis. Onsdag 5. november er det seminar og lab-besøk ved UiT – inkludert lærdommer fra avsporingen i 2023.
Et av prosjektene som vises frem er sensorovervåkningen på Søsterbekk bro, et Europe’s Rail JU Prosjekt der ny teknologi overvåker broens tilstand og slitasje. Se video fra prosjektet her: The challenge of harsh environments - Ofotbanen and Malmbanan on Vimeo
Faktaboks:
- Arctic Test Arena er et norsk-svensk samarbeid for å utvikle jernbaneteknologi med mål om å forbedre driftssikkerheten, øke motstandskraft mot ekstremvær og klimaendringer, fremme innovasjon og samarbeid mellom industri og forskning og gjøre testing tilgjengelig, relevant og kostnadseffektivt
- Testarenaen utvikles i tett samarbeid mellom norske og svenske aktører.
- Hovedpartnerne er Bane NOR, Trafikverket, SINTEF, UiT – Norges arktiske universitet, Luleå tekniska universitet (LTU)/Luelå Railway Research Center (JVTC) og Jernbandirektoratet/Europes Rail Norge som koordinerer initiativet.
- Nettsidene til initiativet: Artic Test Arena på Ofotbanen og Malmbanan - Jernbanedirektoratet
Nøkkelord
Kontakter
Kristian B. HelgelandKommunikasjonsrådgiverJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Ny drift av Flåmsbana11.12.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har besluttet å ikke gjennomføre offentlig kjøp av drift på Flåmsbana når dagens avtale med Vy utløper i desember 2027. Det betyr at det blir kommersiell drift på den populære banestrekningen.
Reduserer nattogtilbudet mellom Stockholm og Narvik9.12.2025 10:31:37 CET | Pressemelding
Trafikverket i Sverige har besluttet at det fra 13. april 2026 skal gå ett nattog hver vei mellom Stockholm og Narvik, mot to i dag.
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom