Forsikring på hjemmekontor
Da landet ble nedstengt i mars 2020 gikk regjeringen ut og gjorde det klart at ansatte på hjemmekontor skulle være dekket av yrkesskadeforsikringen i folketrygden på samme måte som på sin vanlige arbeidsplass. Forsikringsselskapene lempet også på sine vilkår. Men, hvilke regler gjelder egentlig i dag?

Oppdatert hjemmekontorforskrift
Sommeren 2022 kom dessuten en oppdatert hjemmekontorforskrift. Den 20 år gamle forskriften måtte revideres etter at mange har fått en arbeidshverdag med utvidet bruk av hjemmekontor. Den oppdaterte forskriften regulerer i større grad bestemmelser rundt arbeidstid, arbeidsmiljø, tilgjengelighet, eiendomsrett og andre problemstillinger. Forsikring er imidlertid ikke omhandlet i denne forskriften.
For at en hendelse skal kunne defineres som yrkesskade, er det tre kriterier som gjelder. Den skal ha skjedd på arbeid, i arbeidstiden og i arbeid. Det var nettopp disse tre kriteriene som ble lempet på under pandemien. Nå kan imidlertid pandemien sies å være over i vår del av verden. Vi har derfor tatt en runde blant forsikringsselskapene for å undersøke om det er endringer i deres vilkår etter pandemien og etter innføringen av ny forskrift.
Ulik praksis blant forsikringsselskapene
Vi opplever at det er ulik praksis blant forsikringsselskapene. Enkelte har utvidet sine vilkår til å dekke hjemmekontor i Norden, enten man praktiserer hjemmekontor på hytta eller på en café. Andre mener at det må eksistere en avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver i henhold til forskriften for at hjemmekontor skal kunne være dekket under yrkesskadeforsikringen.
Felles for alle forsikringsselskaper er imidlertid at de anbefaler at bedrifter med ustrakt bruk av hjemmekontor tegner en forsikring som dekker fritidsulykker. Det er også en oppfordring vi i Söderberg & Partners stiller oss bak. Dette er en forholdsvis rimelig forsikring som gjør at man i større grad ungår gråsoner som oppstår når man er på hjemmekontor. Er man for eksempel dekket av yrkesskadeforsikringen om man går og henter seg en kopp kaffe, eller om man skal åpne døra når det i ringer på? Vi anbefaler at bedriften har samme dekningsnivå på en forsikring som dekker fritidsulykker, som på yrkesskadeforsikringen.
Nøkkelord
Kontakter
Haldor SæterenForsikringsmeglerSöderberg & Partners
Tel:91 35 44 80haldor.sateren@soderbergpartners.comBilder

Lenker
Om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners har Nordens og Europas mest offensive approach, og har siden oppstart i 2004, etablert virksomhet i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Luxembourg, Spania og Nederland. Samlet har Söderberg & Partners-gruppen i overkant av 600 mrd. kroner under rådgivning. I 2021 omsatte konsernet for 6 mrd. kroner og har over 3000 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Söderberg & Partners på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Fra havbruk til forsikring10.1.2023 08:19:35 CET | Pressemelding
Sjømatnæringen er et viktig satsningsområde for Söderberg & Partners. For å komme tettere på næringen og for å gi økt verdi til virksomhetene i bransjen, har vi nå ansatt en egen havbruksekspert.
Nytt lederteam i Söderberg & Partners Norge3.1.2023 09:35:39 CET | Pressemelding
1. januar 2023 tiltrådte Jan Kjetil Hvamstad (47) stillingen som CEO i Söderberg & Partners Norge. Med seg får han Christian Søhus (41) som Deputy CEO.
Söderberg & Partners har fremforhandlet ny bank- og forsikringsavtale for Econa.2.12.2022 07:24:15 CET | Pressemelding
Econa ønsket å revitalisere sine viktigste medlemsfordeler, og valgte Söderberg & Partners som megler for sine bank- og forsikringsavtaler til medlemmene. Avtalen er signert og ordningen trer i kraft fra 01.01.23.
Söderberg & Partners inn på eiersiden i takstbransjen4.11.2022 15:30:21 CET | Pressemelding
Söderberg & Partners kjøper seg inn i Takst-Forum Trøndelag AS (51 %) og Supertakst AS (34 %).
Dobbeltboligforsikring – et viktig produkt når boligmarkedet svinger3.11.2022 15:00:19 CET | Aktuelt
Media har den siste tiden trukket frem eksempler på bekymrede kjøpere som har kjøpt ny bolig før de har solgt eksisterende. Bekymringen er knyttet til at det tar lenger tid, enn forventet, å selge eksisterende bolig og at det for mange innebærer en periode med doble kostnader. Dobbeltboligforsikring kan være med på å redusere denne bekymringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom