Fornøyde togpassasjerer

I undersøkelsen oppnår togselskapene en skåre på 76 av 100 poeng på spørsmål om total tilfredshet med togreisen. Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august, og hele 6577 reisende i hele Norge har svart på hvor fornøyd de er med togreisen totalt sett. Resultatet viser at veldig mange er svært fornøyd. I Norge er det Vy, Go Ahead og SJ Norge som leverer tilbud om persontog, og alle selskapene har gode resultater.
- Vi stiller krav til at togselskapene skal ha et godt tilbud som gir fornøyde kunder. Fra og med juli i år vil vi gjennomføre løpende undersøkelser som er standardisert for alle togselskapene. Det vil gi selskapene et godt grunnlag for å lære og utvikle bedre tjenester, sier avdelingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Jernbanedirektoratet.
Spesiell situasjon
- Pandemien har vært en spesiell situasjon, og det kan hende at den høye tilfredsheten har sammenheng med at det har vært god plass på togene, punktligheten har vært bra og det har vært kjørt tilnærmet ordinært rutetilbud på de fleste strekninger. Dette vil vi finne ut av når vi har gjennomført flere undersøkelser, sier Norli. Hun forteller at den viktigste faktoren som påvirker at folk velger å reise med tog, er punktlighet og hyppige avganger.
Jernbanedirektoratet har i samarbeid med Vy, Go Ahead, SJ Norge, Bane NOR, Norske tog og Entur utviklet kundetilfredshetsundersøkelsen, som ble gjennomført for første gang i perioden juli-august i år.
Ikke sammenliknbar med tidligere undersøkelser
Jernbanedirektoratet har gjort flere endringer i innholdet og hvordan undersøkelsen gjennomføres. Det er derfor ikke riktig å sammenligne dette med undesøkelser som togselskapene har gjort tidligere år. I den nye undersøkelsen spør Jernbanedirektoratet hvordan kundene opplevde den siste togreisen sin. Undersøkelsen skal gjennomføres fire ganger i året.
– Nå skal vi følge utviklingen tett ettersom vi gjennomfører flere undersøkelser og trafikken kommer tilbake til en ny normal etter at Norge kunne gjenåpne i helgen, understreker Norli.
Kontakter
Ruth H. JønsrudKommunikasjonsdirektør
Tel:951 83 108Bilder

Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratets rolle er å ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. Det innebærer blant annet å kjøpe togtjenester, gjennomføre utredninger og analyser og å utvikle nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere. Samfunnsoppdraget er å jobbe for en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
SJ Norges har fortsatt svært fornøyde passasjer22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for brudd i trafikken etter raset i Levanger, får SJ Norge god karakter fra reisende om bord på togene. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Stabil tilfredshet på Sørlandet – tross storm og trøblete tog22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for en stormfull høst med uplanlagte avvik er tilfredsheten blant passasjerene på Sørlandet stabil, ifølge en fersk måling fra Jernbanedirektoratet. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Passasjerene på Bergensbanen mest fornøyd i hele landet22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vy Vest har de mest fornøyde kundene, viser en ny undersøkelse fra Jernbanedirektoratet. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Nedgang i tilfredsheten blant togpassasjerer på Østlandet22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
En høst med preget av flere uplanlagte brudd ga redusert tilfredshet blant reisende med regiontogene på Østlandet. Lokaltogpassasjerene i Oslo-området er verken mer eller mindre fornøyd enn på samme tid i fjor.
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge19.12.2025 09:30:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge om å drifte Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Trønderbanen i to år fra desember 2028.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
