NaturvernforbundetNaturvernforbundet

Førdefjorden skal reddes – historisk søksmål, kultur og politisk samtale

Arrangement, Amalies hage 27. april 18-20: Torsdag inviterer Naturvernforbundet og Natur og Ungdom til arrangement om det historiske fjordsøksmålet. Det blir politisk panelsamtale og kulturelle innslag på biblioteket i Bergen, hvor Gunnar Staalesen, Sofie Marhaug og flere medvirker.
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom saksøker staten for å tillate dumping av opptil 250 millioner tonn gruveavfall i Førdefjorden. Foto: Jørgen Næss Karlsen

- Vi ønsker at flere skal forstå hvor alvorlig det er at staten, på grunnlag av alvorlige feil, har tillatt dumping av 250 millioner tonn gruveavfall i Førdefjorden, og hvorfor vi nå har tatt det drastiske steget å saksøke staten for å få stanset det, sier Anne-Line Thingnes Førsund i Naturvernforbundet Sogn og Fjordane.

Naturvernforbundet har to fylkeslag i Vestland, Hordaland og Sogn og Fjordane.

- Bergen, Vestlandets hovedstad, er markedsført som «Bergen – gateway to the fjords.» Det som kan ramme Førdefjorden av grov forurensning, vil også ramme Bergen, hele Vestlandet, hele Norge og være til skade for omdømmet, sier Tom Skauge i Naturvernforbundet Hordaland. Han oppfordrer folk til å møte opp på torsdag og la seg informere og inspirere til å kjempe for Førdefjorden og bli med på spleisen for rettssaken.

- Å hindre gruvedumping i Førdefjorden er høyt prioritert for Naturvernforbundet. Slik kan vi ikke behandle naturen, livsgrunnlaget vårt. Naturvernforbundet går sjelden til søksmål, men dette er en alvorlig miljøsak og ved å vinne kan vi hindre lignende gruvedumping i andre fjorder. Vi har en god sak og god tro på at vi kan redde Førdefjorden for framtida, sider Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

På torsdagens arrangement vil du blant annet få vite mer om prosessen og saken miljøorganisasjonene står i, verdien av området, om aksjonene og nødvendigheten av sivil ulydighet i demokratiet. Det blir også musikalske innslag fra Gabriel Fliflet og Sliteneliten, samt et politiker-panel med Sofie Marhaug (R, Stortinget), Åsmund Berthelsen (SV, Fylkestinget) og Reidar Staalesen (Ap, Bergen bystyre).

Den 18. september i år kommer saken opp i Oslo Tingrett, og det er satt av hele 10 rettsdager til behandlingen.

– Det blir en historisk rettssak. Vi kan ikke tillate at en av de siste intakte vestlandsfjordene blir brukt som avfallsplass for gruveindustrien. Vi tar saken til retten for å sikre rettsvern for Førdefjorden og for å få satt en stopper for gruvedumping i fjordene, noe nå bare Norge og Papua Ny Guinea gir nye løyver til, sier Anne-Line Thingnes Førsund i Naturvernforbundet Sogn og Fjordane.

Pressen er velkommen til å delta på arrangementet, og det vil være anledning til å gjøre intervjuer med deltakerne både før og etter programmet.

Hovedpunktene i stevningen

• Naturvernforbundet og Natur og Ungdom mener at tillatelsene staten har gitt gruveselskapet bygger på feil forståelse av to EU-direktiver: Vanndirektivet og mineralavfallsdirektivet. Derfor mener vi at de er ugyldige.
  • Det er advokatfirmaet CMS Kluge som skal føre saken for miljøorganisasjonene.
  • Søksmålet blir bygget på følgende rettslige innsigelser:
  • Tillatelsene bygger på en uriktig forståelse av EØS-rettslige miljøkrav.
  • Det finnes et bedre alternativ til sjødeponi, noe forvaltningen var forpliktet til å utrede og vurdere.
  • Miljøkonsekvensene vil bli mer alvorlige enn det som er forutsatt i tillatelsene.

For mer informasjon:

https://www.facebook.com/events/1081287349929120?active_tab=about og www.fjordsoksmalet.no

For praktiske spørsmål om arrangementet: Lena Teigland: lt@naturvernforbundet.no

Program:

18:00 - Velkommen v/ Tom Skauge Naturvernforbundet Hordaland

18:05 - Om Førdefjorden og fjordsøksmålet v/ Anne-Line Thingnes Førsund Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane

18:20 - Musikalsk innslag v/ Gabriel Fliflet

18:30 - Høytopplesning fra "Post festum" v/ Gunnar Staalesen

18:45 - Om bruk av sivil ulydighet for Førdefjorden v/ Matilde Marjala Natur og Ungdom

18:55 - Musikalsk innslag v/ Sliteneliten

19:10 - Laksen i Førdefjorden, livgivende i tusener av år. Kva med dei neste hundre? v/ Eiliv Erdal Norske Lakseelver

19:20 - Politisk samtale og innspill fra salen v/