Forbrukslån har økt med 900 mill. siste måned

Forbrukslån har økt med 1,3 mrd. sammenlignet med samme periode i fjor, og økte med 0,9 mrd. siste måned. Siden juni har forbrukslån økt fra 80,1 mrd. til 83,0 mrd., dvs. med 2,9 mrd.
Forbrukslån har økt med 2,9 mrd. siden juni. Foto: Shutterstock

Den samlede forbruksgjelden er i dag på 151,2 mrd. som er en økning på 1,2 mrd. (0,8%) fra forrige måned. Total forbruksgjeld er dermed tilbake på nesten samme nivå som i januar (150,9 mrd.).

Bruk av kredittkort har økt med 0,2 mrd. (0,9%) siste måned, men den rentebærende kredittkortgjelden ble redusert med 0,1 mrd. (-0,2%). Betalingskort utgjør 0,9 mrd. og er uforandret sammenlignet med forrige måned.

– økningen i forbrukslån knytter seg sannsynligvis til både refinansiering av kredittkortgjeld, og økt forbruk. En del av det økte forbruket knytter seg nok til generelt høyere priser og renter. Ytterligere renteøkninger kan bli krevende for de som allerede har en stram økonomi, sier Svein Ove Karstensen, daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon.

I løpet av de siste 12 månedene har forbruksgjelden økt med 2,5 mrd. (1,7%). Forbrukslån har økt med 1,3 mrd. (1,6%) og kredittkortgjeld har økt med 1,5 mrd. (2,3%). Betalingskort har blitt redusert med 0,4 mrd. (30,8%).

Den rentebærende kredittkortgjelden har blitt redusert med 1,8 mrd. (-3,9%), og den rentefrie bruken av kredittkortgjeld har økt med 3,3 mrd. (16,8%) i samme periode.

– det er bekymringsfult hvis forbrukslån øker markant framover fordi folk bruker dette for å betale for høyere renter og priser. Vi håper imidlertid at økningen knytter seg til normalt forbruk og refinansiering av dyr kredittkortgjeld, og at folk flest har god kontroll på egen økonomi. Det er positivt å se at andelen rentebærende kredittkortgjeld har vært nedadgående de siste seks månedene, noe som viser at folk er flinke til å betale ved forfall, sier Karstensen

Forbrukslån har økt med 2,9 mrd. siden juni. Foto: Shutterstock