For høyt lastede vogntog kan sette andres liv i fare

Statens vegvesen oppfordrer tungbilsjåførene innstendig om å sjekke høydebegrensningene som gjelder langs ruta de har planlagt å kjøre når de skal frakte høy last.
Ikke bare er det dyrt å reparere tunnelutstyr som høydeanvisere, vifter, kabelbruer og overvåkingskameraer som er kjørt ned av for høyt lastede vogntog, medtrafikanter som befinner seg i nærheten når uhellet er ute, blir utsatt for stor fare.
– For eksempel kan en nedkjørt høydeanviser som blir hengende fra tunneltaket og ned mot vegbanen, være ei potensiell dødsfelle hvis den treffer frontruta på en personbil som kommer kjørende i 80-100 km/t, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen.
– Også annet utstyr i tunneltaket som blir smadret, kan treffe biler i nærheten og forårsake ulykker, sier han.
Skadene som er påført tunneler på Østlandet hittil i år dreier seg om millionbeløp. I tillegg kommer ulempene for trafikanter og næringstransport når tunnelene må stenge mens reparasjonsarbeidet pågår. Det skjedde i Granstunnelen på riksveg 4 på Hadeland denne uka. Der kom en spesialtransport borti en høydeanviser, kabelbruer og annet utstyr på vei gjennom tunnelen. Det resulterte i at det ene tunnelløpet måtte stenge til reparasjonene var utført.
Transport av maskiner er en gjenganger når tunnelutstyr blir skadet.
Lett tilgjengelig og godt synlig høydeinfo
Informasjon om høydebegrensninger på vegnettet finnes i Statens vegvesens digitale Vegkart. Ute på vegen er maks tillatt kjøretøyhøyde skiltet før tunnelene. Høydebegrensningene blir gjentatt på høydeanvisere i tunnelåpningene.
Det er alltid føreren av kjøretøyet som har ansvar for at lasta ikke er for høy, og at den er forsvarlig sikret.
Nøkkelord
Kontakter
Asbjørn StensrudSeksjonslederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:99204570Tel:92647906asbjorn.stensrud@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Det blir kolonnekjøring til Nordkapp i vinter15.9.2025 14:26:11 CEST | Pressemelding
Til vinteren blir det innført faste tidspunkt for kjøring på E69 til og fra Nordkapplatået.
Letnes Entreprenør AS skal bygge midlertidig E6 ved Nesvatnet15.9.2025 11:02:57 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Letnes Entreprenør AS for å bygge lokal omkjøringsveg forbi rasstedet ved Nesvatnet.
Brannøving i to tunnelar i Gloppen15.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen, Vestland fylkeskommune og Gloppen Brann og redning har felles brannøving i to tunnelar i Gloppen 22. og 23. september.
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom