For høyt lastede vogntog kan sette andres liv i fare

Statens vegvesen oppfordrer tungbilsjåførene innstendig om å sjekke høydebegrensningene som gjelder langs ruta de har planlagt å kjøre når de skal frakte høy last.
Ikke bare er det dyrt å reparere tunnelutstyr som høydeanvisere, vifter, kabelbruer og overvåkingskameraer som er kjørt ned av for høyt lastede vogntog, medtrafikanter som befinner seg i nærheten når uhellet er ute, blir utsatt for stor fare.
– For eksempel kan en nedkjørt høydeanviser som blir hengende fra tunneltaket og ned mot vegbanen, være ei potensiell dødsfelle hvis den treffer frontruta på en personbil som kommer kjørende i 80-100 km/t, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen.
– Også annet utstyr i tunneltaket som blir smadret, kan treffe biler i nærheten og forårsake ulykker, sier han.
Skadene som er påført tunneler på Østlandet hittil i år dreier seg om millionbeløp. I tillegg kommer ulempene for trafikanter og næringstransport når tunnelene må stenge mens reparasjonsarbeidet pågår. Det skjedde i Granstunnelen på riksveg 4 på Hadeland denne uka. Der kom en spesialtransport borti en høydeanviser, kabelbruer og annet utstyr på vei gjennom tunnelen. Det resulterte i at det ene tunnelløpet måtte stenge til reparasjonene var utført.
Transport av maskiner er en gjenganger når tunnelutstyr blir skadet.
Lett tilgjengelig og godt synlig høydeinfo
Informasjon om høydebegrensninger på vegnettet finnes i Statens vegvesens digitale Vegkart. Ute på vegen er maks tillatt kjøretøyhøyde skiltet før tunnelene. Høydebegrensningene blir gjentatt på høydeanvisere i tunnelåpningene.
Det er alltid føreren av kjøretøyet som har ansvar for at lasta ikke er for høy, og at den er forsvarlig sikret.
Nøkkelord
Kontakter
Asbjørn StensrudSeksjonslederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:99204570Tel:92647906asbjorn.stensrud@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
Nattestengjer E16 Åsbrekkegjelet-Skromle bru til 20. juni7.5.2025 11:00:58 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må ta opp att nattestenginga ved Kvarmakløvet.
BMO skal drifte elektro på riksvegene i Salten og Helgeland7.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inngår kontrakt med BMO Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Salten og på Helgeland.
Veisalt forurenser vannmiljøet i mange innsjøer7.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forurensing fra veisalt er et problem for mange innsjøer i Sør-Norge. Det viser innsjøundersøkelsen for 2024.
Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld6.5.2025 14:22:58 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom