For dyrt med mobil i Norge
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har utarbeidet en markedsanalyse som konkluderer med at det fremdeles er behov for å regulere mobilmarkedet.
Norske sluttbrukere er generelt opptatt av mobildekning når de velger mobilselskap. Undersøkelser viser at Telenors kunder er enda mer opptatt av dekning enn andre kunder, og at de har sterke preferanser for Telenors nett som gjør at svært mange ikke ønsker å bytte.
— Telenor har fremdeles en sterk markedsstilling i Norge, og ingen andre mobiltilbydere i Norge eller i våre naboland, har like god inntjening per kunde som Telenor i Norge, sier Inger Vollstad som er seksjonssjef i Nkom.
Nkom understreker at de som myndighet skal sørge for at norske forbrukere får gode og rimelige mobiltjenester. Det viktigste målet for reguleringen i mobilmarkedet er å legge til rette for et tredje konkurransedyktig mobilnett som kan utfordre de to etablerte netteierene Telenor og Telia.
— For å legge til rette for valgmuligheter og rimelige priser for mobilkunder, har Nkom ilagt Telenor forpliktelser til å gi tilgang til sitt nett. På den måten kan utfordrere som selv ikke har eget mobilnett, tilby mobiltjenester og bidra til konkurranse i sluttbrukermarkedet, sier Vollstad.
Nkom ber nå om kommentarer fra markedsaktørene og andre interessenter i en åpen høring.
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noBilder
Lenker
Om Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Fem mobilvett-regler til påskefjellet25.3.2024 12:16:44 CET | Pressemelding
Påskefjellet er fint, men også lunefullt. Dersom du er ute for en ulykke, og må ringe nødetatene, må du ha dekning på mobiltelefonen din. — Det er dessverre ikke alle som er klar over det.
Nkom-direktør går av21.3.2024 09:35:26 CET | Pressemelding
Direktør Pål Wien Espen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sagt opp sin stilling. Fratredelsen skjer etter feil håndtering av pendlerboligutgifter. Fungerende direktør i Nkom er fra i dag avdelingsdirektør John-Eivind Velure.
Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi19.3.2024 15:10:07 CET | Pressemelding
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen15.2.2024 12:47:23 CET | Pressemelding
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.
Digitalt frokostmøte: Hvordan står det til med internett i Norge og hva er status på lovverket Digital Services Act (DSA)?14.2.2024 14:35:01 CET | Presseinvitasjon
Nkom lanserer fredag morgen 16. feb en ny rapport om hvordan det står til med internett i Norge og arrangerer frokostmøte med en panelsamtale om Digital Service Act (DSA) med direktørene i Medietilsynet, Datatilsynet og Nkom. Statssekretær Gunn Karin Gjul kommer for å peke retning for regjeringens internettpolitikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom