Follobanen må holdes stengt til over nyttår
20. desember stengte vi den nye Follobanen på grunn av en brann i et teknisk anlegg på Ski stasjon. Lille julaften oppstod det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Bane NOR har ikke funnet den bakenforliggende årsaken til at dette skjer, og må derfor holde Follobanen stengt inntil videre.
- Det er problemer med strømmen i det nye anlegget. Vi utbedrer skader som anlegget er påført fortløpende, men dessverre, så langt har vi ikke klart å finne den bakenforliggende årsaken til at det oppstår varmgang i anlegget, forklarer Stine Undrum, konserndirektør Utbygging, Bane NOR.
Samarbeid med eksterne partnere
Våre samarbeidspartnere AGJV, Cowi og Sintef, bistår oss med en grundig gjennomgang av anlegget og vurderer kontinuerlig tiltakene vi må gjøre for å få trafikken i gang igjen. Når det blir, er dessverre for tidlig å si.
- Vi kan ikke annet enn å beklage igjen overfor de reisende. Det er passasjerene det handler om og vi er fryktelig lei oss for at det går ut over dem, sier Undrum.
Redusert togtilbud
Samferdselsdepartementet har bedt om en redegjørelse fra Bane NOR om hvordan togtilbudet til togpassasjerene på Østfoldbanen og Follobanen skal ivaretas fra og med 2. januar 2023.
- Den redegjørelsen skal de få. Vi samarbeider tett med Vy for å få på plass et best mulig rutetilbud fra 2. januar 2023. Inntil videre kjører togene via Østfoldbanen, sier konserndirektøren.
Flere avganger er innstilt, og passasjerene må regne med ca. 11 minutter lenger reisetid på tog R21 og RE20 som skulle kjørt via Follobanen.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder
Om Bane NOR
Om Follobaneprosjektet
Med nye Follobanen tilbyr Bane NOR ekspresslinje mellom Oslo og Ski, i tillegg til tog på lokallinjen med 22 stasjoner.
Follobaneprosjektet omfatter den 20 km lange Blixtunnelen, som er Nordens hittil lengste jernbanetunnel, viktige forbedringer ved Oslo S med den største sporutvidelsen på 41 år, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen, ny innkjøring for tog til Oslo S gjennom nye Kongshavntunnelen og tunnel under Middelalderparken og et nytt moderne kollektivknutepunkt i Ski.
Med Follobanen, i samspill med Østfoldbanens lokallinje, er det lagt til rette for mer enn doblet togtilbud, raskere reise og et utvidet bo- og arbeidsområde sørøst for Oslo.
Follobanen ble åpnet for trafikk 11.desember 2022.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Tonje Wikstrøm Frislid og Gunhild Hernes Synnestvedt blir nye konserndirektører i Bane NOR28.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Etter flere måneders rekruttering er Bane NORs konsernledelse endelig komplett. Wikstrøm Frislid blir konserndirektør for Trafikk og Hernes Synnestvedt for Etterlevelse og sikkerhet.
Ferske tall: Togpassasjerene er godt fornøyde med reiseinformasjon fra Bane NOR27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det siste kvartalet har vi sett en økning i reisende som er tilfredse med informasjon de får når trafikken går som normalt og ved planlagte avvik på jernbanen. Kundene mener informasjonen er enkel å forstå, og at det er lett å finne alternativ reisevei.
Vibeke Røise Warholm blir ny konserndirektør for Strategi og bærekraft i Bane NOR17.6.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
Warholm kommer fra stillingen som direktør for styring og utvikling i Husbanken. Hun tiltrer stillingen i september.
Økende behov for vedlikehold av jernbanen17.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På ett år har jernbanens behov for langsiktig vedlikehold økt med 11 milliarder kroner. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse de neste 12 årene.
Det går alltid et tog – men når går det?12.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan alle som ønsker det sette opp sin egen informasjonsskjerm som viser togtidene i sanntid for en stasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom