Folketeateret forlenger Reisen til Julestjernen

En nedstengt hovedstad førte til utsettelser for førjulsklassikeren Reisen til Julestjernen. Nå åpner Folketeateret for at publikum kan oppleve forestillingen utover nyåret.
Amalie Krogh Sundbø og Håvard Bakke i Reisen til Julestjernen Foto: Scenekvelder AS

– Året vi snart legger bak oss har vært annerledes på de fleste måter, og vi tror at nettopp Reisen til Julestjernen kan bli et fint lyspunkt for mange gjennom mørketiden. Vi har et ønske om å få bidra til å gjøre starten på 2021 best mulig for flest mulig nordmenn, sier Karianne Jæger, produsent i Scenekvelder ved Folketeateret.

Reisen til Julestjernen skulle hatt premiere 11. november på Folketeateret i år, men på bakgrunn av smittesituasjonen satte byrådet i Oslo ned foten for kulturarrangementer i perioden frem mot jul. Nå planlegger Scenekvelder å sette opp forestillingen Reisen til Julestjernen fra lørdag 2. januar 2021 på Folketeateret. Etter planen skal Reisen til Julestjernen settes opp frem til 28. februar.

Også musikalforestillingen Chess skal spilles på Folketeateret fra januar, fire ganger i uken fra 7. januar til 27. mars.

Planen forutsetter at byrådet i Oslo over nyttår åpner for at deler av kapasiteten på Folketeateret og andre kulturscener i Oslo kan benyttes.

– Mangel på kulturopplevelser har vært én av flere utfordringer for oss alle siden pandemien brøt ut, og vi ser frem til å kunne åpne dørene våre igjen så snart det er mulig. Med den støtten vi trenger fra myndighetene er vi klare for å underholde hundretusenvis av nordmenn i året som kommer, og Chess og Reisen til Julestjernen blir to av mange høydepunkter i et år vi virkelig gleder oss til å ta fatt på, sier Jæger.

Publikum som har kjøpt billetter til forestillinger som var planlagt før jul får tilbud om ny dato på nyåret. Det åpnes også for salg av nye billetter til publikum som ønsker å se forestillingene.

Reisen til Julestjernen er en klassisk fortelling om temaer som de gode krefters kamp mot det onde, og den lilles kamp mot urett. Både teater- og filmversjonen har blitt en del av den norske kulturarven etter at Sverre Brandt skrev stykket i 1924, og det ble oppført første gang samme år. Johan Halvorsen har skrevet musikken i Reisen til Julestjernen. I 1976 ble filmversjonen av stykket lansert.

I Reisen til Julestjernen møter vi Sonja, spilt av Amalie Krogh Sundbø. Vi følger hennes jakt på Julestjernen som skal glede kongen som har mistet sin datter Gulltopp.

Amalie Krogh Sundbø har studert teater i både London og Glasgow, og får med rollen som Sonja sitt gjennombrudd på den store scenen i Oslo. Silya Nymoen spiller Heksa i Reisen til Julestjernen. Fra tidligere er hun kjent fra flere sammenhenger, både som artist og skuespiller. Jakob Schøyen spiller Greven, og har fra tidligere bred erfaring både som komiker, skuespiller og programleder. Håvard Bakke spiller Kongen og Julemannen, og har nylig vært aktuell i rollen som Kaptein Georg Von Trapp i The Sound of Music på Folketeateret. Bakke har mange års erfaring både som skuespiller og artist. Ingar Helge Gimle spiller Nissefar i Reisen til Julestjernen, og har gjennom en lang skuespillerkarriere blant annet vunnet tre Amanda-priser.

Benny Andersson og Björn Ulvaeus´ første musikal Chess er noe så sjeldent som en musikalsk kjærlighets-thriller fra den kalde krigen. Musikalen er kjent for de fleste gjennom hitparaden skrevet av de to tidligere ABBA-medlemmene. «One Night In Bangkok», «I Know Him So Well» og «Anthem» er noen av høydepunktene i musikalen. I den norske versjonen spiller blant andre Marion Ravn, Øystein Røger, André Søfteland, Karoline Krüger, Espen Grjotheim og Elisabeth Andreassen.

Karianne Jæger
Executive Producer i Scenekvelder AS
Epost: karianne@scenekvelder.no

Amalie Krogh Sundbø, Foto: Scenekvelder AS