Folk vil bruke mer på ferie i 2020

Vi planlegger å bruke mer penger på ferie i 2020 enn i 2019. Til tross for svak krone planlegger 6 av 10 å reise til utlandet når de nå planlegger sommerferien. I tillegg reiser vi som aldri før i eget land. Det viser ferske tall fra Virke Reiselivs befolkningsundersøkelse.

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv

Feriebudsjettet øker sammenlignet med fjoråret, til 43 050 kr per husstand. Det er en økning fra 39 500 kr i 2019.

- Etter et år der det har vært spekulert mye i om folk kommer til å reise mindre, kan vi slå fast at reiselysten fortsatt er høy. Samtidig ser vi at folk er opptatt av å få tilgang på bærekraftige reisealternativer og at bransjen selv tar tak for å bli mer bærekraftige, sier Astrid Bergmål, leder for Virke Reiseliv.

33 prosent oppgir at miljø er styrende for deres valg av destinasjon eller reiseprodukt og 41 prosent sier at de vil ha miljøvennlige alternativer når de skal bestille en reise. Hele 78 prosent er opptatt av å støtte opp om lokalmiljøet på stedet de reiser til.

- Bransjen har i 2019 utarbeidet en rekke tiltak for at folks reiser skal bli mer bærekraftige. Iverksettelsen av disse vil bli en prioritet for reisebransjen i 2020, sier Astrid Bergmål.

70 prosent planlegger sommerferie i år, noe som viser stabil reiselyst fra i fjor, da 68 prosent svarte det samme. De fleste av oss reiser både i Norge og til utlandet i løpet av sommeren, og hele 6 av 10 har tenkt seg på utlandstur.

Spania er fremdeles feriefavoritt, men også Hellas og Skandinavia er populært, sier Bergmål. 30 prosent planlegger å reise til Spania denne sommeren, 21 prosent planlegger å reise til Hellas, 22 prosent til Danmark og 22 prosent til Sverige.

Bruker helgene til ferietur

79 prosent svarer at de planlegger helgetur i 2020. Folk tar gjerne flere helgeturer i løpet av et år, både i Norge og til utlandet. 46 prosent planlegger å ta en helg utenfor landets grenser. For de som velger utlandet er Storbritannia årets favoritt. Hele 31 prosent av de som har tenkt seg til utlandet sier de planlegger Storbritannia, mot 25 prosent i 2019. Oslo er helge-favoritten når vi drar på helgetur i eget land.

- Folk ønsker å benytte helgene til reiser og opplevelser både i Norge og utlandet, aller helst sammen med venner og familie. Stadig flere trekker frem natur- og kulturopplevelser, mat og drikke eller å dra på aktiviteter som formål med reisen. Det handler om å få gode opplevelser, sier Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv Norge.

Tallene er utarbeidet på vegne av Virke, av Opinion/Norstat i november-desember 2019.

For mer informasjon og avtale om intervju, kontakt:

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv, tlf 460 58 951

astrid.bergmal@virke.no

Presentasjon med tall ligger vedlagt denne utsendelsen.

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.