Fokus på grønt skifte, kompetanse og tilsyn for BNL under Arendalsuka

Byggenæringens Landsforening (BNL) arrangerer og deltar på rekordmange arrangementer under Arendalsuka som starter 15. august.

Nina Solli, adm. direktør i BNL leder blant annet et møte om kontroll og tilsyn for å luke ut kriminelle og useriøse aktører. – Vi har lenge hengt på myndighetene for å styrke kontroll- og tilsynsvirksomheten i byggenæringen. Bedriftene er utålmodige, og vi etterlyser handling på et anerkjent problem. Derfor tar vi debatten videre under Arendalsuka, sier Nina Solli, adm. direktør i BNL.

BNL er også partner og deltaker i Bygg Arena Arendal, med blant annet debattdeltakelse og podcastinnspilling. Foreningen har i tillegg et felles arrangement med NHO og NELFO om utdanning av fagarbeidere. Andre temaer BNL dekker over under Arendalsuka er trepartssamarbeidet, grønn infrastruktur, mangel på fagarbeidere, energieffektivisering og fornybarsamfunnet, HMS-kortet og realisering av det grønne skiftet.

- Byggenæringen er Norges største fastlandsnæring. Da er det naturlig av BNL har et solid fotavtrykk under Arendalsuka, som er den viktigste politiske arenaen i Norge i løpet av året. Her kan vi få våre meninger hørt og innlede til dialog med myndighetene på temaer som har betydning for byggenæringens rammebetingelser. De viktigste sakene vi skal jobbe med under Arendalsuka er: energieffektivisering, æremerkede midler til FoU for byggenæringen, innleiesaken, et bedre system for tilsyn og kontroll, strengere klimakrav og klimatidsplan i teknisk forskrift samt tilgang på kompetent arbeidskraft, avslutter Solli.