FN-organisasjoner glade for relokaliseringen av sårbare asylsøkere til Norge

De tre FN-organisasjonene IOM, (FNs organisasjon for migrasjon), UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) og UNICEF (FNs barnefond) er glade for relokaliseringen av 35 sårbare asylsøkere fra Hellas til Norge i dag. Dette er den første relokaliseringen fra Hellas til Norge siden starten på prosjektet i april 2020.

De tre FN-organisasjonene støtter Norges forpliktelse til det EU-støttede programmet. Norge føyer seg med dette inn i rekken av land som til nå har relokalisert mer enn 2.900 enslige mindreårige, sårbare asylsøkere og flyktninger fra Hellas og andre Middelhavsland.

Fortsatt har mange greske mottakssentre sprengt kapasitet, der flyktninger og migranter må bo under kummerlige forhold. Relokaliseringen av sårbare gruppe fra de greske øyene har lettet på situasjonen, og det understreker det store behovet for solidaritet i Europa og deltakelse i programmet.

- Vi takker den norske regjeringen for at de deltar i dette initiativet, og for å gi sårbare mennesker en mulighet til å starte på nytt. IOM vil fortsette å støtte Norge i arbeidet med relokalisering, og vi understreker viktigheten av at de nyankomne blir tatt godt imot og blir integrert slik at de kan delta og bidra i det norske samfunnet, sier Fatou Diallo Ndiaye, sjef for IOM's Norges-kontor.

- Ikke bare har Norge funnet en løsning og gitt sårbare asylsøkere en mulighet til å starte et nytt liv, men de støtter også Hellas i en kritisk tid. Behovet for solidaritet og ansvarsdeling i Europa er fortsatt prekær, sier Henrik M. Nordentoft, UNHCR’s representant til Norden og de baltiske land.

- Vi er glade for at det endelig er fremgang i saken med å relokalisere sårbare barn og familier til Norge. Men 50 er ikke nok, og UNICEF oppfordrer den norske regjeringen til å relokalisere flere barn. Den humanitære krisen i Hellas er ikke over, og Norges bidrag til relokaliseringen kan ikke stoppe her, sier direktør for Barns rettigheter og bærekraft, Kristin Oudmayer, i UNICEF Norge.

En ny start

De relokaliserte familiene kommer alle fra Syria og består av syv familier med til sammen 21 barn. Før avreisen fra Hellas testet de negativt for Covid-19 og hadde vært i forhåndskarantene. De blir nå tatt hånd om av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) som vil søke om internasjonal beskyttelse for dem.

For de nyankomne betyr relokaliseringen til Norge en ny start etter at de ble tunget på flukt fra Syria, har vært igjennom farefulle reiser og deretter tilbragte måneder under tøffe forhold på mottakssentre i Hellas.

Marwan flyktet fra Syria i 2019 sammen med kona Sharihan og deres fem barn. Familien dro til Hellas og har tilbragt et vanskelig år i mottakssenteret på Samos før de ble akseptert for relokalisering til Norge.

- Barna spurte meg stadig mens vi var på flukt om når de ville få et trygt hjem igjen og få begynne på skolen, sier Marwan. Nå, endelig, etter mange år kan jeg svare barna mine! Jeg er sikker på at jeg vil finne meg en jobb i Norge og forsørge familien min, sier han.

Stort engasjement

FN-organisasjonene roser også engasjementet og den store støtten fra norske byer, kommuner og sivilsamfunnet. De spiller en viktig rolle for å få familiene og barna til å føle seg velkomne når de nå skal etablere seg på nytt.

Med dagens relokalisering sender Norge et viktig signal om solidaritet med Hellas og andre land i frontlinjen i Europa. EU-kommisjonens foreslåtte migrasjonspakt skal gi mulighet for å jobbe mer forutsigbart fremover, og etter et mer varig rammeverk enn ad hoc-relokalisering i det europeisk samarbeidet og ansvarsdelingen.

Om relokaliseringsprogrammet:
Programmet ledes av den greske regjeringen med deltagende EU-land, og er koordinert og finansiert av EU-kommisjonen. IOM, UNHCR og UNICEF støtter alle aspekter av relokaliseringsprosessen i nært samarbeid med nøkkelpartnere, som European Asylum Support Office.

Her er den siste oversikten over relokalisering:

For fotos fra dagens relokaliseirng kontakt Ryan Schroeder fra IOM på mail

RSCHROEDER@iom.int;

UNICEF: Direktør for Barns rettigheter og bærekraft, Kristin Oudmayer, +47 902 51 866.
IOM: Eman Hassan, Oslo, ehassan@iom.int +47 92 05 48 90
UNHCR: Elisabeth Arnsdorf Haslund, København, +45 21 42 55 64, haslund@unhcr.org

Følg saker fra UNICEF Norge

Siste saker fra UNICEF Norge