FN-organisasjoner engasjerer graffitikunstnere i Oslo for å skape oppmerksomhet om flyktningbarn

Fra og med i dag, og gjennom hele desember kan alle som går forbi Fridtjof Nansens plass ved Rådhuset i Oslo oppdage en graffitimalt container i flunkende farger. Den er plassert der av UNHCR, FNs flyktningorganisasjon, og UNICEF, FNs barnefond, som sammen ønsker å skape økt oppmerksomhet omkring det store antallet barn i verden som har blitt tvunget til å flykte fra sine hjem.

Nesten halvparten av de nærmere 80 millionene flyktningene og internflyktningene som er på flukt i verden i dag er barn. Det betyr at millioner av barn vokser opp et annet sted enn hjemme. Noen av dem er fraskilt fra familien sin og kan til tider være på flukt helt alene. Mange av barna som er på flukt har opplevd vold, misbruk og vært offer for et emosjonelt og psykososialt press, ikke bare før de ble tvunget til å flykte, men også i løpet av ferden mot sikkerhet.

Når dette året markerer FNs 75-årsdag, er det viktigere enn noensinne med globalt samarbeid for å sikre en fremtid med en enda bedre verden. UNHCR og UNICEF Norge vil benytte denne anledningen til å sette søkelyset på lidelsene som rammer flyktningbarn – og når julehøytiden nærmer seg inviterer vi forbipasserende til å stoppe opp og reflektere, i tillegg til å vise medfølelse og støtte i håp om en bedre fremtid for de millioner av barn som er på flukt i verden.

Malingen av containeren på Fridtjof Nansens plass vil starte opp ved lunchtid klokka tolv den 1. desember og kan følges på direkten de påfølgende dagene. Gjennom å jobbe pro bono, viser graffitikunstnerne sin støtte til flyktningbarn, og bidrar med sterke og kreative visulle uttrykk som underbygger arbeidet til FN-organisasjonene.

Designarbeidet står den internasjonale ideelle organisasjonen CASE Art Fund for. Organisasjonen jobber globalt for å øke oppmerksomheten omkring barns rettigheter ved hjelp av ikke-tradisjonelle fotografier og sterk billedspråk, inkludert arbeidet med prosjektet «I matter».

UNHCR og UNICEF samarbeider i krisesituasjoner i land verden over for å gi beskyttelse til flyktningbarn – gjennom å gi livreddende nødhjelp, stå opp for barns rettigheter, sikre tilgang til utdanning og hjelpe dem å gjenoppbygge livene deres. Dette er en forpliktelse som inngår i FNs bærekraftsmål, og vil bidra til en mer rettferdig og bærekraftig verden der ingen, barn inkludert, faller utenfor.

«Barn er først og fremst barn. Flyktningbarn, uansett om de har kommet hit, banker på døra, eller befinner seg et helt annet sted i verden, må gis beskyttelse. Vår evne til å gi dem håp og en fremtid er en test på vår medmenneskelighet,» sier Henrik M. Nordentoft, UNHCRs representant i de Nordiske og Baltiske landene.

«Hver dag utsettes barn på flukt for ubeskrivelige menneskerettighetsbrudd og trusler mot deres trygghet – og det er når vi holder pandemien utenfor. Disse barna, som altfor ofte blir bortgjemt, må ikke må ikke glemmes i arbeidet med COVID-19. 2020 lå allerede an til å bli et år med flere mennesker enn noensinne i behov av humanitær hjelp, og pandemien vil kun forsterke sårbarheten til barna i kriserammede land,» sier Camilla Viken, generalsekretær i Unicef Norge.

Plasseringen av containeren på Fridtjof Nansens plass, rett foran Rådhuset, sørger for en kobling til historien. Vitenskapsmannen, oppdageren og diplomaten var også den første høykommissæren for flyktninger i Folkeforbundet (1920-1930). Han hjalp hundretusener av flyktninger å returnere hjem i trygghet; han skapte Nansen-passet, det som ble det første internasjonale anerkjente reisedokumentet for flyktninger; og han har gitt navn til FNs årlige pris som hedrer personer eller grupper som gjør noe ekstraordinært for å hjelpe flyktninger, Nansenprisen.

Mer informasjon:

UNHCR, Elisabeth Haslund i København, +45 21 42 55 64, haslund@unhcr.org