Flukten er ute med eit album av rein livs-og speleglede

Flukten skapte stor ståhei koronahøsten 2021, etter at dei hadde sin debutkonsert på Nasjonal Jazzscene. Blant anna skreiv kritikarane: «er det noen banddebuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.» Bandet, beståande av dei profilerte musikarane Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning og Bárður Reinert Poulsen, kjem endeleg albumet "Velkommen håp"!

Flukten: Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Bárður Reinert Poulsen, Marius Klovning.  Foto: Bjørn Opsahl
Flukten: Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Bárður Reinert Poulsen, Marius Klovning. Foto: Bjørn Opsahl

Flukten - "Velkommen håp" - album ute 10.09.2021

Lytt her: https://orcd.co/velkommenhaapalbum

Kva skjer når du sperrer inne fire av dei mest kreative musikarane i norsk jazz? Dei skaper.

I mars 2020, då koronapandemien stengte Noreg, fann Flukten sin fristad. Flukten er styrt av ein ting - viljen til musikk.

Flukten består av musikarar frå nokre av dei mest kritikarroste banda i norsk jazz dei siste åra: Hanna Paulsberg Concept, Atomic, Moskus, GURLS, Wako, Espen Berg Trio, Hullyboo, Skadedyr og Trondheim Jazzorkester.

Etter Fluktens debutkonsert på Nasjonal Jazzscene i fjor skreiv mellom anna kritikarane «er det noen band-debuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.»

Med referansebiblioteket fylt med John Scofield, Joe Lovano, Per «Texas» Johansson, Salif Keita og Paul Motian, tek dei vegar om hip hop, soul eller folkemusikk frå kvar det skal vere. Her kan alle spontane innfall bli dyrka fram og utforska. Flukten gir deg skitten jazz å danse til og mjuk, finstemt jazz å tenke til. Det er musikk som feirar livet med rom for det utrulige.

I februar 2021 gjekk dei fire i studio, med same opne haldning som første gong dei jamma. På Fluktens debutalbum høyrer du saksofonist Hanna Paulsbergs evige vokabular og mangefasetterte tone utfalde seg fullstendig kompromisslaust. Du høyrer gitarist Marius Klovning midt mellom John Scofield, skarp soul, western og norsk folkemusikk. Hans Hulbækmo sitt trommespel er nærliggande å samanlikne med pianosolistar i hans melodiske repertoar. Bassist Bárður Reinert Poulsen driv det heile med punchy, hardtswingande hand og gir oss kjenslevare soloparti.

Saman er Flukten ein eksplosjon av speleglede frå nokre av Noregs fremste musikarar.

Låtane på albumet spenner frå leikne melodiar til klangar med motstand. Nokre gongar er utgangspunktet for låtane eit opptak av nynning på ein mobiltelefon. Andre tider er det augeblikksbilder av improvisasjonar i det levande studioet. Nokre gongar dansar musikken, andre gongar er den som mjuke hender. Brått kastar dei seg ut i ekstase. Plata er den soniske ekvivalenten til å kaste seg frå ei varm badstu og ut i det kalde havet. Denne musikken vekkjer deg.

Dette er musikk som berre kunne blitt til av akkurat desse akkurat no.

Kanskje ligg du på golvet med eit bok i timesvis, kanskje drikk du deg full, kanskje spring du til skogs? Vi treng alle å flykte inn i mellom.

Hanna Paulsberg - saxofon
Marius Hirth Klovning - gitar
Bárður Reinert Poulsen - kontrabass
Hans Hulbækmo – perkusjon

Konserter:
09.09: Hamar jazzklubb
10.09: Moss kulturhus
20.10: Voss jazzklubb
21.10: Kunsthuset Kabuso, Øystese
22.10: Bergen jazzforum
23.10: Nasjonal Jazzscene, Oslo
03.11: Jazz Evidence, Kongsberg
05.11: Horten jazzklubb

Flukten "Velkommen Håp" album cover. Cover art av Nick Alexander.
Foto av Alf Hulbækmo.
Flukten "Velkommen Håp" album cover. Cover art av Nick Alexander. Foto av Alf Hulbækmo.

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!