Flere velger tryggheten man får med en pakkereise

Etter snart et år med koronavirus og nedstegning er det nå en økt optimisme for at det igjen kan bli mulig å reise på en utenlandsferie i 2021, og det merkes på bestillinger av årets sommerreiser. Usikkerheten rundt reise har også gjort pakkereiser mer relevant enn noensinne, da mange ønsker trygghet ved bestilling. Dette kommer frem av Vings reisepanel der 50 prosent svarer at de er ganske tilbøylige eller mer tilbøylig til å velge en pakkereise nå, enn de var for et år siden.

– Sist ukes bestillinger viser en økning i salget sammenlignet med hvordan det så ut for en måned siden. Flere kjenner nok på en reiseoptimisme, spesielt nå som vaksineringen er i gang, og vi er også sikre på at mange ønsker tryggheten som følger ved å bestille en pakkereise hos en reisearrangør. Det viser blant annet resultatene av undersøkelsen gjennomført blant Vings reisepanel. De mest populære destinasjonene for sommeren er Mallorca fulgt av Kreta, Rhodos, Kypros, og Gran Canaria, sier Marie-Anne Zachrisson, Country Manager for Ving Norge.

Undersøkelsen som ble gjennomført i desember 2020 har 4 711 respondenter og viser blant annet dette:

Er du mer eller mindre tilbøyelig til å bestille en pakkereise i dag sammenlignet med for ett år siden? (4 508 svar)

31 prosent svarer at de alltid bestiller pakkereiser

26 prosent sier at de er ganske tilbøyelige til å velge en pakkereise

24 prosent svarer at de er mer tilbøyelige til å velge en pakkereise

12 prosent sier at de ikke vet

6 prosent svarer at de ikke er interessert i en pakkereise

Hvordan kommer du til å bestille din neste utenlandsferie? (4 546 svar)

Nesten 69 prosent svarer at de ønsker å bestille hos en reisearrangør

14 prosent sier at de ikke vet

13,6 prosent bestiller reisen og bosted selv

3,5 prosent velger å kun bestille fly og arrangere resten av reisen selv

Hva er hovedårsaken til at du velger en reisearrangør? (3 104 svar)

Nærmere 30 prosent svarer at det oppleves trygt

23 prosent sier at de får god kvalitet og valuta for pengene

16 prosent svarer at de får hjelp av selskapets personell om noe skulle hende før eller under reisen

14 prosent svarer at de er beskyttet av pakkereiseloven

9 prosent svarer at de er beskyttet av Reisegarantifondet om selskapet skulle gå konkurs

Hvor viktig er det å reise på en utenlandsreise i ferien? (4 401 svar)

For nærmere 3 prosent (2,91) er det ikke så viktig å reise utenlands

Det er veldig viktig for nesten 50 prosent (49,56)

33 prosent svarte at det var viktig

15 prosent svarte at det var ganske viktig

Hvorfor er det viktig å reise utenlands i ferien? (3 829, maks 3 svarsalternativer)

Topp 3:

1. 25 prosent ville solsikre ferien sin
  2. 16 prosent ville ha opplevelser man ikke kan få hjemme
  3. Nærmere 13 prosent ville bo på hotell og nyte fasilitetene der

Nye sikkerhetsrutiner er innført

De siste månedene har Ving innført forbedrede rutiner og vilkår for kundene som bestiller en reise. Vings Safe Travel-pakke tar hånd om kunden før, under og etter reisen med blant annet forbedrede sikkerhetsrutiner på hotellene og på flyet, samt ekstra trygghet ved bestilling. Ving gir kundene anledning til å endre sin reise så mange ganger de ønsker frem til 30 dager innen avreise, samt en tilbakebetalingsgaranti på 7 dager om reisen skulle bli innstilt.

Om reisepanelet

Reisepanelet er et internettbasert, uavhengig og upolitisk panel som speiler meninger når det gjelder ferier, reiser og andre relaterte spørsmål. Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2020 med 4 711 respondenter i Norge. Å være med i i Reisepanelet er frivillig og kostnadsfritt, og man kan når som helst melde seg ut. Utvalget er et såkalt bekvemmelighetsutvalg, og de som svarer velger selv å gjøre det via en nettundersøkelse.

Følg pressemeldinger fra Ving Norge

Siste pressemeldinger fra Ving Norge

Norgessuksessen fortsetter – Vings maskoter Lollo & Bernie drar på turné27.4.2021 07:29:32 CEST | Pressemelding

I fjor slo Vings tilbud om «ferie med Lollo & Bernie» på utvalgte Nordic Choice-hotell godt an blant barnefamiliene som valgte å feriere hjemme i Norge. Denne sommeren følger Ving og Nordic Choice Hotels opp med en norgesturné for de populære maskotene. Nå skal Lollo & Bernie på besøk til et titalls kvalitetshotell fra nord til sør i vårt langstrakte land, i tillegg til å ha fast base på Quality Hotel Skjærgården i Langesund og Quality Hotel Expo på Fornebu.

Ving åpner for bestilling av reiser for sommeren 202225.3.2021 15:41:58 CET | Pressemelding

Om litt over en måned er Vings sommersesong i gang, men det er ikke bare årets sommerferie som kan bestilles. Allerede nå ser Ving fremover mot sommersesongen 2022. Og i dag åpnes det for bestilling av neste års sommerreiser til de mest populære reisemålene ved Middelhavet. Det betyr at flere av Vings best likte konsepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels og O.B.C. by Sunwing, samt flere andre populære hotell, allerede nå kan bestilles på ving.no. Og flere hotell vil bli lagt ut for salg fortløpende.

Ving bytter ut TV-peisen med TV-reisen25.2.2021 15:22:14 CET | Pressemelding

Den kjente TV-peisen på YouTube har blitt et vanlig innslag i mange norske hjem i det mørke vinterhalvåret. Men akkurat nå er det mange som lengter mer etter sol, varme og hav på sydligere breddegrader enn knitring fra TV-skjermen. Det har Ving gjort noe med, og nå får alle sol- og feriehungrige nordmenn et godt alternativ til TV-peisen. Ving presenterer TV-reisen – et digitalt ferieparadis med minutt for minutt-sendinger fra en eksotisk strand og bølgeskvulp.

Ving innfører generøse avbestillingsvilkår1.2.2021 08:52:53 CET | Pressemelding

Som eneste norske større turoperatør åpner Ving for avbestilling inntil 30 dager før avreise på charterreiser denne våren og forsommeren. De midlertidige avbestillingsvilkårene gjelder for nye bestillinger av en charterreise, med avreise til og med 15. juni 2021. For å møte behovet for fleksibilitet under pandemien, tilbyr Ving allerede muligheten for å endre reisen et ubegrenset antall ganger inntil 30 dager før avreise, samt en unik tilbakebetalingsgaranti på syv dager om reisen skulle blir kansellert.