Flere møtefrie og trygge firefeltsveier redder liv
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Vegvesenet og Nye Veier AS vurdert nytte og kostnader ved å bygge smale møtefrie firefeltsveier med fartsgrense på 110 kilometer i timen. Konklusjonen er at dette bør utredes, og at det vil være aktuelt på strekninger hvor det i dag kjører mellom 6.000 og 12.000 biler i døgnet.

Vi i Trafikksikkerhetsforeingen er glad for at det nå tas skritt i riktig retning for å få sikret mange av våre høytrafikerte veier, som i dag står usikret og mange plasser er rene dødsveier, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder.
I 2013 ble det gjort endringer som dreide seg om å senke innslagspunktet for etablering av midtrekkverk fra en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 8000 til 6000.
Arbeidet med å få endret retningslinjene for brukt av midtrekkverk hadde da pågått i flere år. Et forslag ble utarbeidet av Vegdirektoratet og sendt på høring i mars 2012. Forslaget fikk støtte fra de fleste høringsinstansene.
- Vi har dessverre i mange år vært kraftig på etterskudd med å bygge møtefrie veier med fysiske livreddende midtrekkverk her i Norge. Nå håper vi på fortgang og økt fokus på å jobbe aktiv mot målene i Nullvisjonen, null drepte og hardt skadde på norske veier, fortsetter Tangstad-Holdal.
Med fysiske sikkerhetsbarrierer mellom kjørefeltene oppnår man såkalte møtefrie, og langt sikrere veier.
Kan redde 100 menneskeliv
- Ved å sikre alle våre høytrafikkerte veier - med et gjennomsnitt på over 4000 kjøretøy i døgnet - kan vi redusere antall drepte med opp mot 90 prosent og antall hardt skadde med rundt 46 prosent.
I forbindelse med Nasjonal transportplan 2014-2023 gjorde Statens vegvesen en grundig jobb med utarbeidelse i grunnlagsdokument "Null drepte og null hardt skadde - fra visjon mot virkelighet". Grunnlagsdokumentet sa at vi kunne redusere antall drepte og hardt skadde hvert år med 100 personer ved å sikre alle våre høytrafikkerte riksveier med en trafikk på over 6000 gjennomsnittlig kjøretøy i døgnet (ÅDT), avslutter Tangstad-Holdal.
Siste versjon av ulykkesmodellene for riks- og fylkesveger (Høye 2016B) fra Transport Økonomisk institutt viser 40% reduksjon av lettere skadde, 67% reduksjon av hardt skadde og nær 100% reduksjon av drepte på veier der midtrekkverk blir etablert (TØI rapport 1645/2018).
2000 kilometer
Omtrent 10 prosent av riksveiene – 1.100 kilometer – og omtrent like lange strekninger på det fylkeskommunale veinettet er nå aktuelle for den nye veiklassen, ifølge Vegvesenet.
For flere utbygginger kan en smal møtefrie motorvei være et alternativ til en møtefri to- og trefeltsvei.
Nøkkelord
Kontakter
Geirr Tangstad-HoldalDaglig leder
401 30 800post@tsforeningen.noBilder
Om Trafikksikkerhetsforeningen
TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.
TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.
TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.
Følg saker fra Trafikksikkerhetsforeningen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Trafikksikkerhetsforeningen
Bra at kampen mot antall drepte i sommertrafikken viser resultat2.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemelding
25 mistet livet i trafikken i juni, juli og august 2019. Det er 4 færre enn samme periode i fjor.
10 drepte i sommertrafikken så langt30.6.2019 20:54:18 CEST | Pressemelding
Ti har mistet livet på norske veier i juni i år. Møteulykker og utforkjøringer dominerer med nesten 70 prosent av alle dødsulykkene første halvår. 39 menn og 11 kvinner har mistet livet i trafikken i årets første halvår.
Trafikksikkerhetsforeningen ut på turné mot sommerulykkene10.6.2019 21:42:03 CEST | Pressemelding
15. juni er det offisiell start av Trafikkforeningens aksjon mot sommerulykkene: «Til kamp mot veidøden». Turnéen er på reise gjennom mange steder i landet. Turnéleder blir Geirr Tangstad-Holdal.
Skremmende høye dødstall i sommertrafikken3.6.2018 10:00:00 CEST | Pressemelding
Trafikksikkerhetsforeningen tar opp kampen mot veidøden også denne sommer. Sommermånedene er den tiden på året med flest drepte og hardt skadde ute i trafikken. De fem siste årene har 46 personer omkommet og 229 blitt hardt skadd i gjennomsnitt hver sommer. Nå planlegger TSF ruten og vil dra ut på veien i sommer-Norge for å informere trafikantene om farene.
Arbeidsrelaterte ulykker i vegtrafikken22.3.2018 15:25:12 CET | Pressemelding
Trafikksikkerhetsforeningen ønsker nå at Arbeidstilsynet setter igang en kartlegging av alle de arbeidsrelaterte ulykkene som skjer i forbindelse med arbeid ute på våre veger. For å sette inn de rette tiltakene, må vi ha større kunnskap om hvorfor disse ulykkene skjer.
Tryggere trafikkmiljø på vei mot nullvisjonen i regjeringsplattformen14.1.2018 17:32:25 CET | Pressemelding
Vi i Trafikksikkerhetsforeningen er glad for at Regjeringen vil fortsette arbeidet med å innfri nullvisjonen for trafikkdrepte ved å videreføre satsingen på utbygging av trygge, effektive veier og gang- og sykkelveier i tillegg til holdningsskapende arbeid.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom