Flere kvinner velger å bli kjøpmenn
Det har blitt rekruttert flere kvinner og færre menn inn i stillinger som kjøpmenn og butikksjefer i NorgesGruppens dagligvarebutikker de siste årene. Flere av disse eier og driver butikken selv. Bare i 2018 inntok 13 nye kvinner sjefsstillingen. Antall menn rekruttert inn i tilsvarende stillinger var på sin side 13 færre enn i 2017.
- Mange av kvinnene som nå blir kjøpmenn har jobbet seg oppover i butikken. Ofte har de startet som medarbeidere for så å ta på seg mer og mer ansvar. Å jobbe i en dagligvarebutikk gir utviklingsmuligheter for dem som vil, forklarer konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik.
Runar Hollevik gleder seg over at flere kvinner blir kjøpmenn. Av NorgesGruppens 1800 dagligvarebutikker var rundt 40 prosent drevet av kvinnelige butikksjefer eller kjøpmenn i 2018. Det er en oppgang på nesten tre prosentpoeng siden 2014.
- Det er bra at pilene peker riktig vei her, sier han.
Kvinner tar roller med mer ansvar
Den positive utviklingen blant butikkene gjenspeiler utviklingen i samfunnet for øvrig. Ifølge Virke er færre kvinner enn før i lavtlønnede yrker, og flere og flere tar roller med mer ansvar enn tidligere.
Totalt sett har NorgesGruppen en god kjønnsbalanse, men det er store variasjoner mellom ulike deler av virksomheten vår. Vår ambisjon er at balansen mellom kvinner og menn i ledende stillinger skal ligge mellom 40%-60%, sier Runar Hollevik.
Fremoverlent og fokusert
Nesten 60% av Nærbutikkens butikker har kvinnelige sjefer. En av dem er Siv By, kjøpmann på Nærbutikken Ekne. Hun sa opp jobben som interiørarkitekt i IKEA i fjor da hun hørte at den lokale butikken skulle legges ned. Et brennende engasjement for hjembygda fikk henne til å ta affære, og i dag har hun ti ansatte i sin butikk. Hun tror kvinner har noen egenskaper som gjør dem ekstra godt egnet som ledere.
– Jeg tror mange kvinner er detaljorienterte og det er positivt. I en liten nærbutikk er det ofte de små tingene som teller. Skal vi ha fokus på avokado en uke så gjør vi det fullt ut, det er ikke noe halvveis her i gården, smiler Siv By.
Bilde: Siv By sammen med butikkmedarbeider Rune Falstad
Bilder
Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom