KIWI heier på kampen mot matsvinn

KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.

Kunde ved nedprisingsdisk

- Vi er positive til alle forslag som er gjennomførbare og som faktisk vil gi store reduksjoner i matsvinnet. Både KIWI og NorgesGruppen har kommet med innspill og tilbakemeldinger til rapporten, og forslagene som legges fram er gode, sier kommunikasjonssjef Nora Mile Helgesen, og legger til:

- I KIWI jobber vi systematisk og målrettet med å redusere matsvinn, og det har vi gjort i mange år. Vi har allerede gode rutiner, og forslagene til endringer fra Matsvinnutvalget forsterker allerede igangsatte tiltak.

Mål: 60 % reduksjon

De siste årene har KIWI fått mange nye verktøy som hjelper for å nå kjedens mål om 60 prosent reduksjon innen 2025 (sammenlignet mot 2015). Opprinnelig var målet 50 prosent reduksjon i matsvinnet.

– Vi innså at vi kunne gjøre enda bedre enn dette, og målet ble derfor endret til 60 % reduksjon.  Å redusere matsvinn er noe av det viktigste vi gjør, fordi det kan ha stor påvirkning på klimaet. I tillegg er det både økonomisk lønnsomt å kaste minst mulig, og ikke minst etisk galt å kaste mat som kunne blitt spist av mennesker, forteller Mile Helgesen.

Status: 55 % reduksjon

Det viktigste vi gjør i butikk, er å bestille så riktig som mulig, slik at man slipper å kaste mat. Vi har redusert matsvinnet med 55 prosent mot 2015, så vi er på god vei mot målet om 60 prosent innen 2025. Vi har automatisk varebestilling som hjelper butikk med bestilling, og dette har blitt og blir bare bedre og bedre.

Populær nedprising

Dersom en vare nærmer seg utløpsdato, har vi også hjelpemidler som gjør at butikk kan fange opp dette, og enten prise ned eller gi til veldedighet. Nedprising av varer er veldig populært blant KIWI-kundene, og så å si alt blir solgt.

Det viktigste våre medarbeidere gjør er derfor å fange opp disse varene før de går ut på dato. For rundt et år siden begynte vi med nedprising av frukt og grønt som begynte å bli litt slappe, samt gårsdagens brød til halv pris. Det har bidratt stort til reduksjonen av matsvinn i KIWI.

Samarbeid med Kirkens Bymisjon

I KIWI har vi samarbeidet med Kirkens Bymisjon siden 2004. Vi ønsker å bidra til at de som trenger det aller mest, får servert mat på Bymisjonens serveringssteder. Derfor er det rundt 40 KIWI-butikker som donerer varer til denne organisasjonen, fremfor at varene blir priset ned. Sammenlignet mot i 2022 har disse butikkene totalt donert 10 % mer varer i 2023. Butikkene har løpende dialog med Kirkens Bymisjon lokalt om deres behov, og samarbeidet fungerer godt. Noen butikker har også samarbeid med andre veldedige organisasjoner.

Tips til kundene

Det meste av matsvinnet i Norge i dag er hjemme hos kundene. Derfor gir vi stadig tips til hvordan man kan bruke restematen i nyhetsbrev til 1,3 millioner KIWI PLUSS-kunder. I KIWI har vi aldri kvantumsrabatt på mat, som for eksempel 2 for 1 eller 3 for 2. Vi jobber stadig sammen med leverandørene våre for å finne fram til forbrukerpakninger som er tilpasset mindre husholdninger. Eksempelvis har vi i serien Billig middag for én middagsprodukter tilpasset en person.

– Vi kan selvsagt bli enda bedre på å dele våre beste tips med kundene våre, og vi jobber stadig med å utvikle teknologiske løsninger som kan hjelpe kundene i framtiden.

I 2023 kom de første varene i butikkene våre med 2D-koder. Etter 50 år med den tradisjonelle strekkoden på alle matvarer, er den nå i ferd med å erstattes med 2D-kode. De nye 2D-kodene inneholder blant annet holdbarhetsinformasjon som kan bidra til å redusere matsvinn i dagligvarebutikkene, og på sikt kanskje også i kjøleskapet til kundene.

KIWI: fortsatt god frukt og grønt
KIWI: nedprising brød