Flere inn på boligmarkedet i Oslo

Mandag 20. desember lanserte Bane NOR Eiendom Oslobolig sammen med Oslo kommune, Obos og NREP. Oslobolig skal hjelpe folk med vanlig lønn å kjøpe seg leilighet i Oslo.

Adm.dir. Jon-Erik Lunøe i Bane NOR Eiendom

Bane NOR Eiendom bidrar til bærekraftig by- og stedsutvikling ved å utvikle attraktive og effektive kollektivknutepunkt. Nå er de medeier i det nye selskapet Oslobolig for å hjelpe folk uten millionlønner til å bo sentralt. Et mål for Bane NOR Eiendom er å legge til rette for at flere kan reise kollektivt. I Oslo er det ofte lett å reise kollektivt, men vanskelig for yrkesgrupper som for eksempel lærere, sykepleiere og politi å få kjøpt sitt eget hjem – særlig hvis de ikke har penger fra far og mor. Dette skal Oslobolig gjøre noe med.

Fra deleie til heleie

Konseptet er at folk som ikke har stor egenkapital, men råd til å betale lån hver måned, skal kunne kjøpe halvparten av en leilighet og betale leie til Oslobolig på resten. Så kan de over tid kjøpe resten av leiligheten slik at de til slutt eier hele. Dette er et konsept som er mye brukt iblant annet i London, der vanlige folk har blitt priset ut av boligmarkedet.

- Prisveksten i Oslo forhindrer mange fra å komme inn i boligmarkedet, og forskjellene øker. Det er ingen av oss tjent med. Bane NOR Eiendom er med på Oslobolig fordi vi mener at flere bør bli med på boligreisen.  Dette skaper ikke bare et mer robust samfunn med mindre forskjeller, men også gode byer og knutepunkt med mangfold, sier Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør Bane NOR Eiendom.

Samfunnsmodellen står på spill

I januar skrev vår administrerende direktør i Finansavisen at samfunnsmodellen står på spill når så mange ikke får mulighet til selv å eie sitt eget hjem, og at alle taper på at noen bli stående igjen på perrongen.

Oslobolig er med på å løse dette problemet. Derfor er Bane NOR Eiendom glade for at samarbeidet er i gang og at det er rettet mot de som har betalingsevne, men ikke egenkapital. Da kan flere bli med på velferdsreisen.

For at flere skal ta mer kollektivt

Å bo et sted der du reiser med buss, tog eller t-bane i stedet for å være avhengig av bil er bærekraftig. Å sørge for at alle får være med på boligreisen i det norske samfunnet er sosialt bærekraftig. - Oslobolig er ikke veldedighet, men en kommersiell modell som hjelper folk. Bane NOR Eiendom er med for å hjelpe, og penger vi tjener på Oslobolig går til andre samfunnsoppdrag: å bidra til at flere tar mer tog, avslutter Jon-Erik Lunøe.

Bane NORs pressevakt: presse@banenor.no

Adm.dir. Jon-Erik Lunøe i Bane NOR Eiendom

Entra og Linstow kjøper ut Bane NOR Eiendom fra OSU30.6.2021 20:37:14 CEST | Pressemelding

Bjørvika er det største byutviklingsprosjektet i Norge i nyere tid og er allerede et av Norges mest attraktive bolig- og næringsområder. Bak satsingen står Oslo S Utvikling (OSU), hvor Entra og Linstow nå kjøper ut Bane NOR Eiendom sin eierandel for 950 millioner. Samtidig gjøres det klart for 800 nye boliger, handel, serveringssteder og kulturattraksjoner ved fjorden i Bjørvika, til glede for beboere og besøkende.