Flere enn 300 fulgte Kasakhstan-seminar

Kasakhstan feirer sitt 30 års jubileum som uavhengig land. 24 juni ble det arrangert et digitalt seminar i Oslo med deltakere fra Kasakhstan og Norge. Seminaret samlet mellom 300 og 400 deltakere. Underveis berørte man landets historie, landets beliggenhet mellom stormaktene Russland og Kina, den politiske og økonomiske utviklingen og Kasakhstans plass i den globale verden.

En av paneldeltakerne var tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik som er en kjenner av Kasakhstan. Han har besøkt landet flere ganger og følger landets utvikling med stor interesse. I sitt innlegg sa han:

“Det har vært interessant å følge Kasakhstan gjennom disse 30 årene. Jeg husker da jeg første gang møtte president Nursultan Nazarbayev på World Economic Forum for mer enn tjue år siden. Jeg opplevde en leder som hadde høyere ambisjoner for landet sitt enn de fleste ledere hadde. Jeg forsto at Kasakhstan ønsket å finne sin plass og bli en trygg og forutsigbare spiller på den globale arena.»

«Kjernevåpen og etnisk mangfold»

Han fortsatte: «Det jeg personlig har funnet interesse for i Kasakhstan, er to temaer som alltid har vært viktig for landet: Det første er kjernevåpenutfordringen, og det andre er interreligiøs dialog»”. Bondevik berømmet den rollen landet har spilt i kampen for atomnedrustning ved at man straks etter Sovjetunionens fall stengte ned Semipaltinsk, området er Sovjetunionen i en årrekke drev testing av atomvåpen. Bondevik har også fulgte landets evne til å håndtere etnisk og religiøst mangfold.

Ole Johan Bjørnøy, som var ambassadør i Kasakhstan i årene 2016 – 2020 sendte en videohilsen: «Kasakhstan har sett til Norge når det gjelder forvaltningen av sine store og viktige naturressurser.» Han berømmet landet for at man har klart å skape stabilitet på tross av det store etniske og religiøse mangfold, men la heller ikke skjul på at Kasakhstan har hatt sine utfordringer på områder som rettssikkerhet og menneskerettigheter.

Ønsker utenlandske investorer velkommen

YerlanZeineshev, direktør for avdelingen for økonomisk politikk i Utenriksdepartementet, fortalte om Kasakhstans positive økonomiske utvikling og vektla særlig hvordan landet legger til rette for investorer og selskaper som vil arbeide i Kasakhstan. Han understreket hvor tungt landet nå investerer i infrastruktur og det faktum at landet er selve knutepunktet mellom øst og vest, og nord og sør.

YerkinAkhinzhanov, Kazakhstans ambassadør til Norge, hyllet landets første president Nursultan Nazarbayev for hvordan han umiddelbart etter Sovjettiden gikk i bresjen for å modernisere landet, politisk, økonomisk og sosialt. «Det er ikke nok å bare observere utfordringer, man må også ta tak i dem», sa Akhinzhanov.

«Landets historie og beliggenhet er ingen bagatell»

Journalisten og forfatteren Hans Wilhelm Steinfeld har bodd mer enn 20 år i Russland. Han siterte Winston Churchill: «De som ikke kjenner fortiden, er dårlig forberedt på framtiden». Han var særlig opptatt av at når man skal bedømme Kasakhstan, så må man huske på landets lange føydalistiske historie – ikke bare Sovjettiden, men helt tilbake til eldgammel tid. Så minnet han om hvordan Kasakhstan virkelig ble behandlet som en bakgård i Sovjetunionen.

«Vi kan ikke annet enn å hylle Nazarbayev for de grep han tok da landet ble uavhengig. Vi kan ikke bagatellisere landets historie og beliggenhet. Det tar tid å utvikle et demokrati. Vi fikk vår konstitusjon i 1814. Det tok nesten 100 år før kvinner fikk stemmerett i Norge, så vi skal kanskje være litt forsiktig med å vise for mange formanende pekefingre.», sa Steinfeld.

«Et ungt og ambisiøst land»

Kairat Abusseitov, sjef for det internasjonale programsenteret i Nazarbayev stiftelsen – og tidligere ambassadør til Norge, la særlig vekt på Kasakhstans internasjonale rolle som både fredsmekler og deltaker i mange internasjonale fora. Han påpekte viktigheten av det mot og den besluttsomhet Nazarbayev viste da han stengte ned Semipalatinsk. Ifølge Abusseitov ble helt avgjørende for landets utvikling og plass i verden. På spørsmål fra programlederen om hvor veien videre for Kasakhstan, svarte han: «Vi er en ung nasjon, og vi er ambisiøse!».

Seminaret ble ledet av Thomas Henschien, tidligere utenriksreporter og leder for TV 2 Nyhetskanalen. Seminaret ble blant annet publisert visa Facebook-siden til Kasakhstans ambassade i Norge. Seminaret kan fortsatt sees der.