Fjordkraft lanserer trygg og enkel hjemmelading

60–70 prosent av dem som kjører ladbar bil i Norge utsetter seg for risiko ved å lade i en vanlig stikkontakt. Nå tilbyr Fjordkraft godkjente hjemmeladere som kan betales rentefritt over strømregningen.
Med en godkjent hjemmelader lader du trygt og enkelt.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og -beredskap (DSB) anbefaler eiere av elbiler eller ladbare hybrider å anskaffe en godkjent vegglader til lading hjemme. Det er ikke tillatt å bruke en vanlig stikkontakt til regelmessig lading fordi disse er utsatt for overbelastning og jordfeil.

DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn, noe som igjen medfører stor risiko for brann. Likevel viser undersøkelser at 60–70 prosent av el- og hybridbileiere regelmessig lader bilen i en vanlig stikkontakt.

Det ønsker Fjordkraft å gjøre noe med.

Naturlig satsing for Fjordkraft

Fjordkraft er allerede den foretrukne strømleverandøren blant norske elbileiere, og hver femte Fjordkraft-kunde kjører elbil.1 Fjordkraft har dessuten overtatt driften av ladestasjoner.no, som tilbyr et landsdekkende ladekart og informasjon om elbil-lading.

– Å tilby hjemmeladere er dermed et naturlig steg for Fjordkraft. Ettersom en slik anskaffelse utgjør en betydelig enkeltutgift, tilbyr vi kundene å betale hjemmeladeren over strømregningen i 36 måneder. Vi ønsker å gjøre det enklere for kunden, forteller Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft.

Avbetalingen er rentefri.

Behovet for hjemmeladere øker

Fjordkrafts hjemmelader-lansering ønskes velkommen av Tryg Forsikring.

– Det er positivt at det nå kommer løsninger som skaper trygghet for kundene knyttet til lading av elbiler, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at de tretten mest solgte bilene i 2017 var elbiler eller hybrider. Først på fjortende plass finner man den første fossilbilen. Av de tretten mest solgte bilene er det ni ladbare biler, altså elbiler eller plug-in hybrider.

Behovet for hjemmeladere er dermed økende, og DSB tror hjemmelading vil være den mest vanlige ladeløsningen i overskuelig fremtid.

– Markedet for elbiler øker stadig, og vi ser at det kan skape uheldige og potensielt brannfarlige situasjoner når det lades fra gamle kontakter. Det er også risikabelt å bruke skjøteledninger som ikke er ment for utvendig bruk, sier Irgens.

Landsdekkende distribusjon

Ladestasjonene leveres av DEFA, Norges ledende leverandør av ladestasjoner og infrastruktur til el- og hybridbiler. DEFA kjøpte Salto ladestsasjoner i april 2017.

Fjordkraft tilbyr hjemmeladere til kunder i hele Norge.

For mer informasjon om trygg og enkel hjemmelading fra Fjordkraft, besøk: https://www.fjordkraft.no/hjemmelader

1 «Kartlegging av elbilister», utført at KANTAR TNS for Fjordkraft, april 2017. Telefonintervju med 200 elbileiere, trukket fra et landsrepresentativt utvalg av elbileiere. Feilmargin: +/-6,9 prosentpoeng.

Med en godkjent hjemmelader lader du trygt og enkelt.
Laderen som kobles i en vanlig stikkontakt er i utgangspunktet ment som en nødlader. Foto: Rebekka Davidsen
Fjordkraft samarbeider med DEFA som har kjøpt opp Salto ladestasjoner. Foto: Rebekka Davidsen