Norske tog

Fire leverandører deltar i konkurransen om å levere nye fjerntog

Del

Norge har noen av verdens mest spektakulære togreiser. Nå utfordrer Norske tog togprodusentene til å ta reisene til et helt nytt nivå med nye fjerntog.

Illustrasjonsbilde av hvordan flex-området i de nye fjerntogene kan se ut.
Illustrasjonsbilde av hvordan flex-området i de nye fjerntogene kan se ut.

I statsbudsjettet for 2022 er det foreslått å kjøpe nye fjerntog. I første omgang er det lagt opp til å kjøpe 17 nye tog. Anslått kostnad er 6,5 mrd. kroner, med en kostnadsramme på inntil 8 mrd. kroner.

Følgende leverandører har kvalifisert seg for å delta i konkurransen (i tilfeldig rekkefølge):

  • Stadler
  • Alstom Transport Norway AS
  • CAF
  • Talgo

Mer komfort og spennende opplevelser

Lokomotivene og vognene som brukes på lange distanser i Norge er i ferd med å nå sin levetid og må byttes ut de neste årene. Nye tog gir mulighet til å skape en helt ny reiseopplevelse.

- Norge har noen av verdens mest spektakulære togreiser, som Bergensbanen og Dovrebanen. Her kommer du tett inn på fjord og fjell, på det beste Norge har å by på av majestetisk natur. Det vil vi utfordre togprodusentene til å lage spennende løsninger for, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Norske tog er statens innkjøper og forvalter av tog, og leier ut tog til togselskapene.

Tenker nye løsninger og miljø

- Togene vi bestiller, skal minimum ha like gode tilbud som i dag. For eksempel stiller vi krav til sovekupeer. Men utover dette, vil vi la produsentene bruke sin kompetanse og vise oss hva de kan få til. De beste løsningene skaper vi som regel sammen, forteller Risan.

I de nye togene legges det opp til sovekupeer som kan gjøres om til lukkede sittegrupper på dagen. Togprodusentene utfordres også på å lage rimeligere soveløsninger. Dette kan være liggestoler, slik som finnes på førsteklasse på fly. Det vil også bli lagt vekt på god bagasjeplass og familietilbud.

Ikke alle deler av det norske jernbanenettet er elektrifisert i dag. De nye togene vil enten gå på strøm, eller være hybridtog som kan kjøre på enten strøm eller diesel. Togprodusentene vil også bli utfordret på hvordan driften kan gjøres enda mer bærekraftig etter hvert, f.eks. ved å kunne bygge om eller bestille tog med batteridrift.

Fjerntogene kan tas i bruk fra 2026

De nye togene skal bruke kjent og velprøvd teknologi, men må likevel tilpasses for å passe det norske jernbanenettet. Produksjon vil tidligst starte i 2024, og togene vil kunne tas i bruk fra 2026.

Etter leveranse av de første togene skal kontrakten gi mulighet for å bestille inntil 100 tog totalt.

Stiller krav til ansvarlige leverandører

Det har vært en grundig prosess for å vurdere de ulike leverandørene. Norske tog har blant annet fått gjennomført bakgunnssjekk (integrity due dilligence) av selskapene som ønsket å delta i konkurransen.

- Norske tog må følge anskaffelsesregelverket, men innenfor rammene av regelverket skal vi gjøre alt vi kan for å sikre at våre leverandører opptrer ansvarlig. Norske tog har derfor strammet inn kravene i fjerntogkontrakten og tatt inn regulering om aktsomhetsvurderinger fra leverandør og rapportering i tråd med ny åpenhetslov, som trer i kraft i 2022. Bærekraft er også løftet opp som evalueringskriterium i fjerntoganskaffelsen, sier Risan.

Kontakter

Øystein Risan
Administrerende direktør
Tlf. +47 916 51134

Bilder

Illustrasjonsbilde av hvordan flex-området i de nye fjerntogene kan se ut.
Illustrasjonsbilde av hvordan flex-området i de nye fjerntogene kan se ut.
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde bistro-området.
Illustrasjonsbilde bistro-området.
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde familieområde.
Illustrasjonsbilde familieområde.
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde liggestoler.
Illustrasjonsbilde liggestoler.
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde vanlige stoler.
Illustrasjonsbilde vanlige stoler.
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde 2 og 4 personers sovekupé - dagtid.
Illustrasjonsbilde 2 og 4 personers sovekupé - dagtid.
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde 2 og 4 personers sovekupé.
Illustrasjonsbilde 2 og 4 personers sovekupé.
Last ned bilde

Om Norske tog

Norske tog
Norske tog
Drammensveien 35
0271 Oslo

+47 412 62 664http://www.norsketog.no
Norske tog er et ledende fagmiljø innen innkjøp, tilpasning og forvaltning av jernbanekjøretøy. Vi følger den teknologiske utviklingen, kjenner den internasjonale bransjen og har spisskompetanse på norske forhold.

Vår virksomhet er å anskaffe, eie og forvalte togmateriell, for persontogtransport med tog i Norge. Vårt togmateriell skal leies ut på like vilkår til operatørene som drifter de ulike trafikkpakkene.

Norske tog AS er heleid av staten ved Samferdselsdepartementet, som vi også har en rådgiverfunksjon overfor. Selskapet er et kategori 3-selskap, som innebærer at staten har en sektorpolitisk begrunnelse for eierskapet.

Følg pressemeldinger fra Norske tog

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske tog på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske tog