NAF

Fire elbiler kjører over 500 kilometer både sommer og vinter

Del

66 elbiler har vært gjennom NAF og Motors rekkeviddetest både om sommeren og vinteren. - Fasiten er at fire biler har klart å kjøre strekningen mellom Oslo og Trondheim begge årstider, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, BMW iX xDrive50, Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell) og Ford Mustang Mach-e Long Range RWD har klart å kjøre mer enn 500 kilometer både om sommeren og vinteren i NAF og Motors elbiltester. (Foto: NAF/Motor)
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, BMW iX xDrive50, Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell) og Ford Mustang Mach-e Long Range RWD har klart å kjøre mer enn 500 kilometer både om sommeren og vinteren i NAF og Motors elbiltester. (Foto: NAF/Motor)

NAF og Motor tester alle nye elbilmodeller som kommer til Norge både på sommerføre og i snø og kulde om vinteren. Testen gjennomføres av helt vanlige sjåfører på en typisk norsk kjøretur. Innstillingene i bilene er like og alle kjører i fartsgrensen.

Så langt har 66 elbiler vært gjennom testen både sommer og vinter. Den faktiske rekkevidden fra testene viser at kun fire biler klarer å kjøre over 500 kilometer i begge årstidene. Totalt har 24 av bilene som er testet i begge årstider, klart det om sommeren.

- Dette viser hvor viktig det er å få på plass en offisiell test av rekkevidden elbilene har om vinteren. 500 kilometer er en rekkevidde mange bilkjøpere ser etter. Mange av bilene klarer dette om sommeren, men om vinteren er det en annen historie, sier Sødal.

Temperatur og føreforhold har mye å si for drivstofforbruket hos alle biler. Men det gir ekstra utslag på elbilene siden de har noen begrensninger i hvor langt de kan kjøre på en tank sammenlignet med bensin- og dieselbiler.

Kulde og nedbør er elbilens verste fiende. Dette fikk NAF og Motor erfare da sommerens elbiltest gikk av stabelen 1. og 2. juni.

- De to foregående årene hadde vi optimale forhold med 20 til 25 grader, sol og vindstille. I år var det regn store deler av rekkeviddetesten og kjølige temperaturer. Der nær sagt alle bilene gikk lenger enn det produsentene oppgir i 2020 og 2021, gikk bare et fåtall lenger i år, forklarer Sødal.

Mangelfull informasjon til bilkjøperne

NAF og Motor sine tester viser at elbilene presterer ulikt utfra vær og føreforhold. Den rekkevidden som står i salgspapirene er ikke nødvendigvis den din bil får, særlig om vinteren. Derfor har NAF tatt et initiativ gjennom sitt internasjonale nettverk for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling i vintertemperaturer.

- Den offisielle rekkevidden på elbiler i dag er målt under optimale forhold i 23 varmegrader. Under norske forhold får man et helt annet resultat. Derfor er vi i gang med en prosess i EU for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling, avslutter Nils Sødal.

Siden 2020 har NAF testet 84 elbiler, hvorav 66 har blitt testet både sommer og vinter.

Liste over biler som har gått over 500 kilometer både sommer og vinter i NAF og Motors tester:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
    Sommer: 596 km
    Vinter: 513 km
  • BMW iX xDrive50
    Sommer: 568,5 km
    Vinter: 503 km
  • Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell)
    Sommer: 654,9 km
    Vinter: 514,8 km
  • Ford Mustang Mach-e Long Range RWD
    Sommer: 617,9 km
    Vinter: 502,5 km

Liste over biler som går over 500 kilometer bare om sommeren i våre tester 
(Biler som er testet både sommer og vinter):

  • Kia EV6 2WD
    Sommer: 500,2 km
    Vinter: 429 km
  • Polestar 2 Single Motor
    Sommer: 520,6 km
    Vinter: 400 km
  • Tesla Model Y Long Range Dual
    Sommer: 545 km
    Vinter: 452 km
  • BMW i4 M50
    Sommer: 521 km
    Vinter: 406 km
  • Tesla Model S LR
    Sommer: 645 km
    Vinter: 469,8 km
  • Tesla Model 3 LR (2020-modell)
    Sommer: 612 km
    Vinter: 404,4 km
  • Ford Mustang Mach-e Long Range AWD
    Sommer: 551,9 km
    Vinter: 430 km
  • Skoda Enyaq iV80
    Sommer: 522 km
    Vinter: 347 km
  • Tesla Model X LR
    Sommer: 546,7 km
    Vinter: 419,6 km
  • Volkswagen ID.4
    Sommer: 532 km
    Vinter: 414 km
  • Hyundai Kona Electric (2020-modell)
    Sommer: 568,4 km
    Vinter: 404,5 km
  • Audi e-tron GT
    Sommer: 528 km
    Vinter: 392 km
  • Hyundai IONIQ 5 AWD
    Sommer: 502 km
    Vinter: 369 km
  • Kia e-Niro
    Sommer: 524,7 km
    Vinter: 360,3 km
  • Kia e-Soul
    Sommer: 520,3 km
    Vinter: 352 km
  • BMW iX3
    Sommer: 556 km
    Vinter: 432 km

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, BMW iX xDrive50, Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell) og Ford Mustang Mach-e Long Range RWD har klart å kjøre mer enn 500 kilometer både om sommeren og vinteren i NAF og Motors elbiltester. (Foto: NAF/Motor)
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, BMW iX xDrive50, Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell) og Ford Mustang Mach-e Long Range RWD har klart å kjøre mer enn 500 kilometer både om sommeren og vinteren i NAF og Motors elbiltester. (Foto: NAF/Motor)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom