Fire elbiler kjører over 500 kilometer både sommer og vinter

NAF og Motor tester alle nye elbilmodeller som kommer til Norge både på sommerføre og i snø og kulde om vinteren. Testen gjennomføres av helt vanlige sjåfører på en typisk norsk kjøretur. Innstillingene i bilene er like og alle kjører i fartsgrensen.
Så langt har 66 elbiler vært gjennom testen både sommer og vinter. Den faktiske rekkevidden fra testene viser at kun fire biler klarer å kjøre over 500 kilometer i begge årstidene. Totalt har 24 av bilene som er testet i begge årstider, klart det om sommeren.
- Dette viser hvor viktig det er å få på plass en offisiell test av rekkevidden elbilene har om vinteren. 500 kilometer er en rekkevidde mange bilkjøpere ser etter. Mange av bilene klarer dette om sommeren, men om vinteren er det en annen historie, sier Sødal.
Temperatur og føreforhold har mye å si for drivstofforbruket hos alle biler. Men det gir ekstra utslag på elbilene siden de har noen begrensninger i hvor langt de kan kjøre på en tank sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
Kulde og nedbør er elbilens verste fiende. Dette fikk NAF og Motor erfare da sommerens elbiltest gikk av stabelen 1. og 2. juni.
- De to foregående årene hadde vi optimale forhold med 20 til 25 grader, sol og vindstille. I år var det regn store deler av rekkeviddetesten og kjølige temperaturer. Der nær sagt alle bilene gikk lenger enn det produsentene oppgir i 2020 og 2021, gikk bare et fåtall lenger i år, forklarer Sødal.
Mangelfull informasjon til bilkjøperne
NAF og Motor sine tester viser at elbilene presterer ulikt utfra vær og føreforhold. Den rekkevidden som står i salgspapirene er ikke nødvendigvis den din bil får, særlig om vinteren. Derfor har NAF tatt et initiativ gjennom sitt internasjonale nettverk for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling i vintertemperaturer.
- Den offisielle rekkevidden på elbiler i dag er målt under optimale forhold i 23 varmegrader. Under norske forhold får man et helt annet resultat. Derfor er vi i gang med en prosess i EU for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling, avslutter Nils Sødal.
Siden 2020 har NAF testet 84 elbiler, hvorav 66 har blitt testet både sommer og vinter.
Liste over biler som har gått over 500 kilometer både sommer og vinter i NAF og Motors tester:
- Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Sommer: 596 km
Vinter: 513 km - BMW iX xDrive50
Sommer: 568,5 km
Vinter: 503 km - Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell)
Sommer: 654,9 km
Vinter: 514,8 km - Ford Mustang Mach-e Long Range RWD
Sommer: 617,9 km
Vinter: 502,5 km
Liste over biler som går over 500 kilometer bare om sommeren i våre tester
(Biler som er testet både sommer og vinter):
- Kia EV6 2WD
Sommer: 500,2 km
Vinter: 429 km - Polestar 2 Single Motor
Sommer: 520,6 km
Vinter: 400 km - Tesla Model Y Long Range Dual
Sommer: 545 km
Vinter: 452 km - BMW i4 M50
Sommer: 521 km
Vinter: 406 km - Tesla Model S LR
Sommer: 645 km
Vinter: 469,8 km - Tesla Model 3 LR (2020-modell)
Sommer: 612 km
Vinter: 404,4 km - Ford Mustang Mach-e Long Range AWD
Sommer: 551,9 km
Vinter: 430 km - Skoda Enyaq iV80
Sommer: 522 km
Vinter: 347 km - Tesla Model X LR
Sommer: 546,7 km
Vinter: 419,6 km - Volkswagen ID.4
Sommer: 532 km
Vinter: 414 km - Hyundai Kona Electric (2020-modell)
Sommer: 568,4 km
Vinter: 404,5 km - Audi e-tron GT
Sommer: 528 km
Vinter: 392 km - Hyundai IONIQ 5 AWD
Sommer: 502 km
Vinter: 369 km - Kia e-Niro
Sommer: 524,7 km
Vinter: 360,3 km - Kia e-Soul
Sommer: 520,3 km
Vinter: 352 km - BMW iX3
Sommer: 556 km
Vinter: 432 km
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom