Fire av ti private barnehager gikk med underskudd i 2021

Nye tall dokumenterer stadig dårligere økonomi i private barnehager. I 2021 gikk mer enn 1.000 private barnehager med underskudd. – Dette er alvorlig og noe vi har advart mot. For tiden er ikke økonomien i sektoren bærekraftig. Slik kan det ikke fortsette.
Jørn-Tommy Schjelderup er adm.dir. i PBL (Private Barnehagers Landsforbund).

Det sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL.

Tirsdag publiserte Statistisk sentralbyrå (SSB) de økonomiske resultatene for private barnehager for 2021. Tallene viser at 1.787 barnehager gikk i pluss, mens 1.009 gikk i minus i 2021.

Holder du enkeltpersonforetakene utenfor regnestykket, hadde 39,2 prosent av barnehagene negativt årsresultat.

– Når fire av ti barnehager går med underskudd, står dette i skarp kontrast til de ideologisk motiverte fortellingene om en sektor som flyter over av penger. Virkeligheten er at private barnehager i 2021 hadde vesentlig lavere driftsmargin enn norske kommuner. Og derfra hører vi sjelden om annet enn kutt og krise, sier Jørn-Tommy Schjelderup.

Overskudd mindre enn vedtatt kutt

Målt i prosent var årsresultatet for dem private delen av barnehagesektoren på 1,9 prosent.

Samlet årsresultat var i 2021 på 533 millioner kroner. Holder du enkeltpersonforetakene utenom regnestykket, var samlet årsresultat på 348 millioner kroner.

Dette er er før Stortingets vedtak om kutt i pensjontilskuddene på om lag 600 millioner kroner treffer sektoren trinnvis, fra 2022 og frem mot 2024.

– Dette kuttet vil ramme sektoren hardt, og særlig alle dem som allerede sliter med lave tilskudd, sier Schjelderup.

– Svært urovekkende

– Det er svært urovekkende at den negative utviklingen som vi har sett de siste årene fortsetter, selv om det ikke overrasker oss som er i kontakt med barnehager hver dag. De nye tallene fra SSB er fortellingen om en barnehagesektor i knestående, der mange barnehager nå kjemper for å opprettholde viktige tilbud til barn over hele landet. Denne utviklingen kan ikke fortsette, og det må politikerne forstå, sier PBL-leder Jørn-Tommy Schjelderup og legger til:

– PBL har i løpet av det siste året mottatt svært mange bekymringsmeldinger fra medlemsbarnehager som ikke får endene til å møtes. Flere har også avviklet driften, eller varslet at de kan bli nødt til å gjøre det.

Jørn-Tommy Schjelderup er adm.dir. i PBL (Private Barnehagers Landsforbund).

PBL (Private Barnehagers Landsforbund) er Norges største interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for private barnehager, stiftet i 1993.

PBL har om lag 2.100 medlemsbarnehager i 215 kommuner.

PBLs medlemmer representerer mangfoldet i barnehagesektoren, de er selskaper, stiftelser og foreninger. Over halvparten av våre medlemmer er enkeltstående barnehager.

PBL har hatt hoved- og hovedtariffavtale med Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta siden 1997.