FINN lanserer ny markedsplass for kjøp og salg av tjenester

FINN.no har fått nær sagt hele Norge til å kjøpe og selge ting på nett. Nå håper selskapet på ny suksess med «FINN småjobber», en splitter ny markedsplass for alle som ønsker å tilby eller utføre tjenester privat.

− Tjenesten er perfekt for alle som trenger hjelp til å montere møbler, måke snø, trenger shoppinghjelp, lære seg et nytt språk, strikke eller alt mulig annet man måtte trenge hjelp til i eller utenfor boligen. Tjenesten gjør at småjobber blir lettere tilgjengelig for de som har lyst til å hjelpe andre eller tjene penger på det man liker å gjøre, sier Henrik Faller, kommunikasjonsrådgiver i FINN.

Få hjelp til det du ikke har tid til selv
FINN har som mål å bygge en markedsplass som inspirerer store deler av befolkningen til å kjøpe småtjenester av hverandre på nett.

− Dette er et marked som de fleste nordmenn kan ha nytte av, enten man er en slappfisk, en som kan noe nyttig, en som ønsker å tjene noen kroner eller bare elsker å hjelpe andre. Alle trenger jo enten hjelp til noe eller kan tilby å hjelpe andre, sier Faller.

Mange får allerede hjelp til ting de ikke har tid til ved å henge opp lapper på lyktestolper eller oppslagstavler på butikken, sette inn annonser i lokalavisa eller spørre om tjenester av familie og venner. Det er dette markedet FINN nå setter i system.

Noe for alle
Alle har noe de ikke har tid eller mulighet til å gjøre. På FINN småjobber kan folk gratis legge ut småjobber de trenger å få gjort eller man kan se etter jobber som man har lyst til å påta seg. Det er gratis å legge ut annonser på småjobber. I annonsene beskriver tilbyderne hva de trenger hjelp til. De som ønsker å gjøre jobben får tilgang til kontaktinfo til den som tilbyr jobben ved å betale en liten sum.

FINN småjobber ble publisert på forsiden av FINN.no i desember og så langt er det bare fantasien som har satt grenser for hva det norske folk har trengt hjelp til. Folk ønsker seg hjelp til alt fra hundepasser til snekker, leksehjelp, vaskehjelp og toastmaster.

Smått eller stort
− Vi tror mange enten kan tenke seg å hjelpe andre eller trenger hjelp til stort og smått. På utførersiden tror vi studenter, frilansere, pensjonister, arbeidsledige og andre som har tid og interesse for å utføre slike jobber kan ha nytte av tjenesten. På tilbydersiden tror vi tjenesten kan bli populær blant alle som har en oppgave, smått eller stort, som man enten ikke klarer å gjøre selv, ikke har tid til, eller man av andre årsaker ønsker hjelp til, sier Faller.

Skattefritt opp til 6000 kroner
Dersom man som privatperson avtaler jobb med lønn under 6000 kroner i løpet av et år til én person er denne lønnen skattefri. For at jobben skal være skattefri må jobben dessuten gjøres i hjemmet, på bilen eller på hytta, og personen som jobber kan ikke ha firma i samme bransje. Skattegrensen for arbeid utenfor hjemmet er på 1000 kroner.

Eksempler på publiserte småjobber så langt:

Jente trenger hjelp med forberedelser til matteprøve

Hundepasser

Undulatpass

Lære å gå på skøyter

Leie plass til husvogn

Slik finner du noen til å utføre en småjobb

• Legg ut en småjobb hvor du beskriver hva du vil ha gjort, (gratis)
  • Alle som er interessert i å gjøre jobben betaler en liten sum for å få tilgang til din kontaktinformasjon
  • Motta tilbud fra folk som vil gjøre jobben
  • Du velger hvem som skal utføre jobben blant de som tar kontakt

Slik får du en småjobb