Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

Fim vurderer influencermarkedsføring av kosttilskuddet betakaroten som akseptabel

Influencer Iselin Guttormsen, leverandøren Good For Me og nettverket Eccentric People har ikke krenket Fims retningslinjer.

Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.

Fim har behandlet en klage på influencermarkedsføring av produktet Betakaroten Gold fra selskapet Good For Me. Influenceren Iselin Guttormsen og hennes nettverk Eccentric People har i samarbeid med leverandøren Good For Me promotert produktet. Fim vurderer at Iselin Guttormsen i alt vesentlighet viser en positiv, humørfylt og naturlig holdning til kropp og utseende på sin profil på Instagram. Bildene i den konkrete kampanjen viser nærbilde av ansikt og produkt. I tilknytning til bildene er det budskap om gave til Leger uten grenser eller Grønn uke 50% rabatt. Disse promotionaktivitetene ligger utenfor det som omfattes av Fims retningslinjer. Etter en helhetsvurdering av kontekst, budskap, profil, profilens alder og bilder har Fagutvalget konkludert med at influencermarkedsføringen i dette tilfellet er akseptabel.

Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
℅ ANFO, Torggata 15

93433008http://www.fim.as

Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:

1. gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
  2. ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.

For mer informasjon se www.fim.as