Fim vurderer influencermarkedsføring av kosttilskuddet betakaroten som akseptabel
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.
Fim har behandlet en klage på influencermarkedsføring av produktet Betakaroten Gold fra selskapet Good For Me. Influenceren Iselin Guttormsen og hennes nettverk Eccentric People har i samarbeid med leverandøren Good For Me promotert produktet. Fim vurderer at Iselin Guttormsen i alt vesentlighet viser en positiv, humørfylt og naturlig holdning til kropp og utseende på sin profil på Instagram. Bildene i den konkrete kampanjen viser nærbilde av ansikt og produkt. I tilknytning til bildene er det budskap om gave til Leger uten grenser eller Grønn uke 50% rabatt. Disse promotionaktivitetene ligger utenfor det som omfattes av Fims retningslinjer. Etter en helhetsvurdering av kontekst, budskap, profil, profilens alder og bilder har Fagutvalget konkludert med at influencermarkedsføringen i dette tilfellet er akseptabel.
Bilder
Dokumenter
Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:
- gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
- ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.
For mer informasjon se www.fim.as
Følg pressemeldinger fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fim behandler klager om influencermarkedsføring14.6.2021 16:00:00 CEST | Pressemelding
Fem saker er ferdigbehandlet
Fim nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring19.4.2021 14:57:22 CEST | Pressemelding
To fellende og en akseptabel sak er ferdigbehandlet
Fim feller influencermarkedsføring for kroppspress12.4.2021 14:00:00 CEST | Pressemelding
Rollemodell og importør innretter seg ikke etter Fims retningslinjer
Fim – to nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring26.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Et fellende vedtak og et vedtak som er funnet i orden
Fim slår ned på indirekte markedsføring av kosmetiske inngrep19.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for Beauty Medical Oslo i strid