Fim slår ned på indirekte markedsføring av kosmetiske inngrep
Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for Beauty Medical Oslo i strid

Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med Fims etablerte retningslinjer. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Alle vedtak på klager og forhåndsvurderinger av fremtidige kampanjer i Fim er basert på en helhetsvurdering av influencerens profil, den konkrete kampanjens kontekst, billedbruk og budskap, samt antall og andel unge følgere. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.
Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for selskapet Beauty Medical Oslo handler tilsynelatende om hudbehandling. Aaserud gir imidlertid en generell anbefaling av et selskap som i stor grad reklamerer for kosmetiske inngrep i sin kommunikasjon. Linken i influencerposten viser direkte til en side som har en rekke «før og etter»-bilder av leppeforstørrelser av ulike slag. Etter Fims syn fremmer Aaserud her indirekte kosmetiske inngrep. Dette, kombinert med en profil med stort fokus på utseende og posering, samt mange unge følgere, gjør at dette etter Fims vurdering er influencermarkedsføring i strid med Fims retningslinjer. Klager har fått medhold.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461wenche.jacobsen@fim.asBilder
Dokumenter
Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

℅ ANFO, Arbinsgate 2
0253 Oslo
932 594 61http://www.fim.as
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:
- gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
- ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.
For mer informasjon se www.fim.as
Følg saker fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fim – to nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring26.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Et fellende vedtak og et vedtak som er funnet i orden
Influencere og annonsør frikjent i Fim27.10.2020 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring for vegamin D og betakaroten er akseptabel
Protein.no og influenceren Lise Sandberg felt i Fim20.10.2020 14:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Norisma og influencer Sofie Karlstad felt i Fim16.10.2020 14:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Lab Pharma og flere influencere felt i Fim15.10.2020 11:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Influencer i kroppsbygging og leverandører dømt for influencermarkedsføring3.7.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Et samarbeid om influencermarkedsføring mellom Maritin Heede, Gymgrossisten og Nocco er i strid med Fims retningslinjer
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom