Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

Fim slår ned på indirekte markedsføring av kosmetiske inngrep

Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for Beauty Medical Oslo i strid

Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med Fims etablerte retningslinjer. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Alle vedtak på klager og forhåndsvurderinger av fremtidige kampanjer i Fim er basert på en helhetsvurdering av influencerens profil, den konkrete kampanjens kontekst, billedbruk og budskap, samt antall og andel unge følgere. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.

Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for selskapet Beauty Medical Oslo handler tilsynelatende om hudbehandling. Aaserud gir imidlertid en generell anbefaling av et selskap som i stor grad reklamerer for kosmetiske inngrep i sin kommunikasjon. Linken i influencerposten viser direkte til en side som har en rekke «før og etter»-bilder av leppeforstørrelser av ulike slag. Etter Fims syn fremmer Aaserud her indirekte kosmetiske inngrep. Dette, kombinert med en profil med stort fokus på utseende og posering, samt mange unge følgere, gjør at dette etter Fims vurdering er influencermarkedsføring i strid med Fims retningslinjer. Klager har fått medhold.

Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
℅ ANFO, Torggata 15

93433008http://www.fim.as

Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:

1. gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
  2. ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.

For mer informasjon se www.fim.as