Festplaner i ferien? Slik unngår du å plage naboen

I høytiden som kommer er det nok mange som vil feire litt ekstra. I borettslag og sameier der man gjerne bor tett, er det lurt å ta noen forholdsregler før man inviterer til en helaften.
– Det kan være lurt å varsle naboene dersom du planlegger å ha fest, sier Line Bjerkek, advokat i NBBL. Foto: Shutterstock

Julebord og nyttårsfeiring er for mange en selvsagt del av høytiden, men ikke glem at god stemning fra festlige lag kan medføre bråk og støy for naboen.

– Litt mer støy må vi nok tåle rundt nyttår og julefeiring, men ikke mer enn at man fint kan leve med det. Man må huske på at ordensregler og vedtekter i borettslag og sameier fortsatt gjelder, selv om det er en høytid de fleste feirer, sier Line Bjerkek, advokat og faglig leder ved advokatkontoret i NBBL.

Husk nabovarselet

Så hva bør man tenke på dersom man bor tett og planlegger julebord eller rett og slett en real nyttårsfeiring med gode venner?

– Det kan være lurt å varsle naboene om festen, og gi naboen mulighet til å kontakte deg dersom lydnivået blir plagsomt. Vis gjerne også forståelse for naboen med små barn som trenger nattesøvn, og ta hensyn i den grad det er mulig. Ta en hyggelig prat med naboen i trappen, legg en lapp i postkassen eller heng opp en lapp i oppgangen der du bor, foreslår Bjerkek.

Husk også å rydde opp etter deg dersom dere har benyttet fellesarealer som felles takterrasse eller uteområdet foran blokka.

– Dersom det oppstår en uenighet om støy eller forsøpling, er det lurt å overlate oppfølging av brudd på ordensreglene til styret. Det er ikke den enkelte og kanskje misfornøyde nabo som skal benytte anledningen til å få utløp for sin frustrasjon. Å være raus og romslig der man kan, er en god leveregel også i borettslag og sameier, påpeker Bjerkek.