Ferske tall: Nordmenn vil ofre trygghet for å spare penger

En ny norsk undersøkelse viser at 4 av 10 er mer bekymret for egen økonomi enn tidligere. Samtidig oppgir urovekkende mange at de vurderer å si opp forsikringene sine for å spare penger. Det kan få store konsekvenser ved sykdom eller død, advarer If.
Nordmenn er bekymret for økonomien sin, men vurderer å kutte forsikringer for å spare penger. Foto: Shutterstock / NTB

Nordmenn er stadig mer bekymret for sin personlige økonomi, og leter etter måter å spare penger på. Det viser en undersøkelse blant over 1 000 respondenter i Norge, gjennomført av Sentio Research Norge på vegne av If.

Men undersøkelsen avslører også at kun halvparten av oss er sikre på at vi klarer å beholde boligen hvis vi blir rammet av sykdom eller dødsfall i familien.

–­ Vi er alle preget av tøffe økonomiske tider. Men det er nettopp derfor forsikringer blir ekstra aktuelle. De skaper en økonomisk trygghet for deg og familien hvis noe uforutsett skulle skje, sier Kristine Sandvik, leder for personforsikringer i If.

Vil kutte ferier, fritid – og forsikringer

Dersom utgiftene øker ytterligere, er det ingen tvil om hva nordmenn vil kutte først: Restauranter og uteliv (62 %), ferier (54 %) og fritidsaktiviteter (38 %). Men hele 1 av 10 (11 %) vil også vurdere å kutte i forsikringene sine, og det bekymrer If.

­– 1 av 10 sier de vurderer å si opp enkelte av forsikringene sine. Dette til tross for at nettopp disse forsikringene vil sikre både dem og familien, hvis livet brått blir snudd på hodet grunnet sykdom, uførhet eller død, sier Sandvik.

Risikerer å miste huset

Av dem som eier eller leier bolig sammen med noen, svarer 24 prosent «nei» og 20 prosent «vet ikke» på spørsmål om de har råd til å bli boende dersom de selv eller partneren blir syke, får redusert inntekt eller dør.

– Vi blir bekymret når vi ser at nær halvparten risikerer å miste boligen sin hvis noe uforutsett skulle skje. Spesielt når mange vurderer å kutte i forsikringer som vil sikre dem etter slike hendelser, sier Sandvik.

Bør sikre både deg selv og familien

Bor du sammen med noen eller har forsørgeransvar for barn, er det spesielt viktig med personforsikringer som sikrer alle parter.

­­– Uten forsikring kan de økonomiske konsekvensene være store hvis én av dere blir syke eller dør. Ved langvarig sykdom eller uførhet, vil forsikringen hjelpe både deg og familien til å leve et godt liv selv med sterkt redusert inntekt. Å si opp forsikringen din for å spare penger, kan få en høy pris. Derfor bør du vurdere andre alternativer først, påpeker Sandvik.

Fakta: Slik kan du få ned forsikringskostnadene dine

1. Kartlegg hva du har.
    Skaff deg oversikt over hvilke forsikringer du har, for eksempel via arbeidsgiver, kredittkort, fagforening og privat.
  2. Kontakt forsikringsselskapet.
    Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt og få en skikkelig gjennomgang.
  3. Kutt dobbeltdekning.
    Kutt eventuelle dobbeltdekninger. Et eksempel på dette kan være å droppe privat reiseforsikring eller helseforsikring dersom du har dette gjennom arbeidsgiver.
  4. Vurder behov mot situasjon.
    Hvilken livssituasjon er du i nå, og hva er det viktig for deg å sikre dersom noe skulle skje med deg eller dine – som sykdom, ulykke eller død?
  5. Nedjuster etter behov.
    Diskuter sammen med rådgiver hvilke nedjusteringer som eventuelt kan gjøres, uten at det går på bekostning av dine behov for å sikre fremtiden.

Kristine Sandvik, leder for personforsikringer i If, er bekymret for at forsikringskutt kan gi store konsekvenser.