Ferske salgstall fra første halvår:

Melkeforbruket fortsetter å øke i årets første halvår. Salget av norskprodusert melk endte på nesten 217 millioner liter. Dette er nesten 2,8 millioner liter høyere enn første halvår i 2019.
Økt salg av både lettmelk, helmelk og ost.
Økningen gjelder spesielt for lettmelk (tidligere kalt ekstra lett melk) og helmelk, som økte med henholdsvis 3,7 % og hele 7% for helmelken.
Tall fra melk.no viser at konsumet av norsk ost har økt med formidable 5 % siste halvår, sammenlignet med samme tid i fjor.. Vi spiste 44 millioner kilo norsk ost første halvår og gulostene, som står for omtrent 60 % av ostesalget, økte med hele 4,5%.Også kategorier som kremost, smøreost og cottage cheese hadde god vekst. Også innen yoghurt har de norske produktene tatt markedsandeler det siste halvåret.
«Årsakene til disse endringene må nok først og fremst tilskrives at vi er mer hjemme i koronatid.Når folk er mer hjemme lager vi mer mat fra bunnen av og er nærmere kjøleskapet der meieriproduktene befinner seg.Dessuten er det jo nesten slutt på grensehandelen som særlig kan ha en innvirkning på salg av ost» sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
«Økningen i melk er spesielt positiv.Melk er en av grunnsteinene i kostholdet og inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer som vi trenger hver eneste dag. I krisetid søker vi det som er sunt, trygt og som har høy kvalitet. Norsk melk scorer høyt på alle disse områdene og vi ser at stadig flere forbrukere får øynene opp for disse verdiene», forsetter hun.
Forbrukerundersøkelser viser at holdningene til norske meierivarer som sunne og bærekraftige produkter har fått et formidabelt oppsving, der endringen er størst hos kvinner og de under 30 år
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom