Fersk undersøkelse: Stor usikkerhet om bruktbilkjøp

To ting gjør folk usikre ved kjøp av bruktbil privat: Bilens tekniske stand og reklamasjoner i ettertid. - Dette viser hvor viktig det er å få undersøkt bilen grundig før du slår til på bruktbilkjøpet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF,
Kontrakten er bruktbilsalgets viktigste dokument, og den bør si noe om hvilke opplysninger selger har gitt om bilen og hva partene ellers har blitt enige om. (Foto: NAF)

I undersøkelsen gjennomført av Norstat for NAF, svarte nær 78 prosent at usikkerheten rundt bilens tekniske stand er den største frykten ved bruktbilkjøp. 62 prosent frykter reklamasjoner i etterkant mest. Deretter kommer usikkerhet rundt oppgjør (21 prosent) og eierskifte (19 prosent).

- Det er ikke enkelt å sjekke bilens tekniske tilstand på egen hånd. Mye er skjult både når det gjelder rust og tekniske feil. Derfor er det lurt å dra på et verksted eller et av våre sentre for å få vurdert bilen nøye før man kjøper den, sier Sødal.

På advokatenes toppliste

Konflikter etter kjøp og salg av bruktbil er det NAFs advokater hjelper flest medlemmer med. Så langt i år har NAF Advokat hatt 637 saker som omhandler reklamasjoner etter kjøp av bruktbil mellom privatpersoner.

- At mange synes usikkerheten er stor når det gjelder reklamasjoner etter bilkjøpet, er derfor ikke overraskende. Har du vært nøye med kontrakten ved bilkjøpet, kan uenighetene løses enklere, sier NAF-rådgiveren.

Tabell

Hvilke av disse tingene kan få deg til å føle deg usikker ved kjøp av bil privat?

KJØNN

TOTAL

Mann

Kvinne

Bilens tekniske stand

78%

79%

76%

Oppgjør

21%

17%

25%

Eierskifte

19%

17%

21%

Reklamasjoner i etterkant

62%

59%

65%

Prøvekjøring og ansvarsforhold dersom en ulykke skulle skje

14%

12%

15%

Annet:

1%

Ingen av disse

2%

Ikke aktuelt

7%

5%

9%

TOTAL

202%

190%

214%

Fakta: Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i mai 2023. Respondentene kunne velge alle svaralternativer som var aktuelle.