Fersk test viser dårligere krasjsikkerhet for flere takbokser

NAF har i samarbeid med Testfakta testet åtte takbokser. Kollisjonstesten er gjennomført i to hastigheter: 30 kilometer i timen som er hastigheten de aller fleste produsentene tester sine bokser i, og i 40 kilometer i timen som NAF mener er en riktigere hastighet for å teste kollisjonssikkerheten til takbokser.
De tre takboksene fra Mont Blanc, Calix og Biltema klarer ikke kollisjonstesten verken i 30 km/t eller i 40 km/t og havner sist i testen. På alle boksene røk lastereimene som skulle holde bagasjen på plass, takboksene åpnet seg og bagasjen kom ut av boksene. På takboksen fra Biltema stakk skiene hele 85 centimeter ut av boksen ved kollisjonen i 40 km/t.
- Disse tre takboksene gjorde det også svakt i NAF sin kollisjonstest for to år siden. Da er det skuffende at de gjør det enda dårligere nå, sier Sødal.
Takboksen fra Calix besto kollisjontesten i 30 km/t i 2019, men klarte ikke det i årets test. Den samme negative utviklingen ser vi på takboksen fra Biltema som bestod testen i 30 km/t i 2019, men som ikke klarer det i år.
De sikreste boksene
Vinneren i testen er NX Premium fra Packline. Glassfiberboksen fra Packline får toppscore i begge kollisjonstestene.
- Testvinneren er laget i glassfiber, men kollisjonstesten gir ikke et entydig svar på om takbokser i glassfiber er mer kollisjonssikre enn de som er lagd av plast, sier Nils Sødal.
Tvert imot viser testen at tre av takboksene i plast gjør det bra i kollisjonstestene. Plastboksen NX Twin XL fra Packline som kommer på andre plass i testen, utmerker seg med 10 av 10 mulige poeng i kollisjonstesten i 30 km/t, og den gjør det også godt i 40 km/t. Den scorer totalt sett bedre i kollisjonstesten enn glassfiberboksen fra Skiguard. Plastboksen fra Thule klarer også begge kollisjonstestene bra og scorer jevnt med boksen fra Skiguard i begge kollisjonstestene.
- Heller ikke prisen er avgjørende for kollisjonssikkerheten. Boksen fra Calix gjør det dårlig selv om den koster like mye som Thules takboks som kommer på tredje plass, sier NAF-rådgiveren.
Får dårlige krav til kollisjonssikkerhet
NAF mener at det bør stilles lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, og at kravene bør være strengere enn i dagens standarder.
Det finnes ingen lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, men det finnes to standarder for kollisjonstest av boksene. Den såkalte City Crash-standarden fra 2007 stiller krav til kollisjonssikkerhet ved 18 km/t som kan sammenliknes med en hard oppbremsing eller et sammenstøt i lav fart. Den nyeste standarden fra 2019 stiller krav til kollisjonssikkerhet i 30 km/t.
- Det er positivt at produsentene velger å følge den strengere standarden fremfor City Crash-standarden. NAF mener likevel at kravene burde skjerpes og at det minimum ble stilt krav om kollisjonssikkerhet 40 km/t i tråd med vår strengere test, sier Nils Sødal.
Filmer
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Testens vinner Packline NX Premium, og taperen Biltema takboks 400 l.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom