Fersk elsykkeltest avdekker dårlige bremser

Elsyklene blir mer populære for hvert år som går, og koronapandemien har fått enda flere opp på sykkelsetet. Rekkevidden blir bedre og bedre, og konstruksjonen av syklene er mer stabil enn før. Men bremsene er underdimensjonert på flere sykler, viser en ny stor test fra NAF.
Det finnes ulike typer bremser for sykler, og skivebremser skal være de som gir best bremseeffekt. Tre av syklene som ikke klarte bremsetesten, har skivebremser både foran og bak. Den siste har skivebremser foran og navbrems bak.
- Det virker som produsentene har underdimensjonert bremsene. Årsaken til det vet vi ikke, men det er ikke bra, sier Sødal.
I bremsetesten ble bremsene testet opp mot maksimal vekt syklene er bygd for. Maksimalvekten er: Sykkelens vekt + syklistens vekt + last. Syklene fra Biltema, Winora og Giant klarte ikke bremsetesten.
Elsykkelen fra Giant har en oppgitt maksvekt på 156 kilo, men bremsene klarte bare 109 kilo. Winora sin elsykkel lå også et stykke bak maksvekten; bremsene klarte 117 kilo, mens oppgitt maksvekt er 130 kilo. Biltemas elsykkel klarte nesten bremsetesten, men de sviktet to kilo under maksvekten.
- Selv med dårlig score på bremsetesten kom sykkelen fra Giant på andreplass i testen. Det er skuffende at en ellers god elsykkel har for dårlige bremser til å takle en nødssituasjon, mener Nils Sødal. - Dette håper vi produsenten gjør noe med, fortsetter han.
Aller dårligst gjorde sykkelen fra Crescent det, men den selges ikke i Norge. Der sviktet bremsene allerede på 77 kilo. Sykkelen veier 22 kilo, så der må man være en lettvekter om man skal stole på bremsene.
Elsykkeltesten er gjennomført av NAF i samarbeid med Testfakta. De syv elsyklene i testen selges i Norge og Sverige.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom