Fenalår fra Norge øker eksporten til Frankrike
Avtalen ble signert på den store proffmessen SIHRA som går parallelt med årets Bocuse dÒr- konkurranse i Lyon.
- Fenalår fra Norge, som er en av våre beskyttede betegnelser, har gjort en imponerende jobb med å arbeide systematisk med eksportmuligheter over mange år. Så har selvsagt pandemien satt arbeidet på vent noen år, men nå er det gledelig at det er full fart igjen, sa statsråd Borch under signeringen.
Avtalen ble skrevet under av to representanter fra Masse. En 4. generasjons familieeid bedrift, som har spesialisert seg på å selge høykvalitetsvarer i det franske markedet.
- Norsk matkultur har mye å være stolt av, og det er gledelig at her i gastronomiens sentrum, Lyon, så klarer vi å skape interesse og salg av noe så erkenorsk som fenalår. Jeg ønsker fenalår fra Norge og Grilstad-Tind lykke til, og gleder meg til å se resultatene av denne avtalen, sier Borch.
Avtalen er et forpliktende samarbeid i salg og markedsføring av TIND Premium spekeprodukter primært inn mot det franske HORECA markedet. Hovedproduktet vil være Fenalår fra Norge, TIND marinert & Speket Lammelår. Avtalen som ble signert er mellom selskapet Massè, Lyon og Grilstad AS / TIND Stranda.
- Vi er svært glade for denne avtalen, og håper den vil øke salget betraktelig i det franske markedet. De siste årene har vi doblet eksporten, franske forbrukere vil virkelig ha norsk fenalår. For oss har det vært avgjørende at vi først fikk en beskyttet geografisk betegnelse (BGB) i Norge og så fikk denne godkjent som en Indication géographique protégée (IGP) i Frankrike. Dette merket dokumenterer sammenhengene mellom kvalitet og opprinnelse, og det er avgjørende for å lykkes i et kresent fransk marked, sier Svein Andreassen fra Tind og Per Berg fra Fenalår fra Norge.
Eksporten har økt
Eksporten til Frankrike startet i 2015, og det ble da solgt beskjedne 82 kilo. I 2019 var dette økt til 710 kilo. Så kom to år med pandemipause, i 2022 var salget oppe i hele 1,2 tonn. Ambisjonene er å øke dette kraftig gjennom ny avtale.
Beskyttet betegnelse
Beskyttede betegnelser er en offentlig merkeordning som sikrer at tradisjonsrik norsk mat og drikke får den beskyttelse og anerkjennelse den fortjener. Merkeordningen er en offentlig merkeordning under Landbruks- og matdepartementet. Stiftelsen Norsk Mat administrerer merkeordningen mens Mattilsynet fatter vedtak.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Mette JohnsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 909 61 602anne.mette.johnsen@norskmat.noNina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
Stem frem vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 202418.10.2024 10:12:09 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år gå til en formidler av norsk sjømat. Fire finalister er valgt ut, og nå kan publikum stemme frem sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom