Fem triks for enklere elbil-lading om vinteren

De fleste elbilkjøpere er klar over at rekkevidden reduseres vinterstid og at jo kaldere det er jo raskere bruker du opp strømmen på batteriet. Men at lading kan ta mye lengre tid enn på sommeren er en stor overraskelse for mange.
- Kulde er elbilbatteriets verste fiende. Det er rett og slett vanskelig å få batteriet varmt nok om vinteren til at du får ladet bilen best mulig, sier Sødal.
Enkle triks for effektiv lading om vinteren
Det krever litt kunnskap og planlegging av deg for å få den ladingen som elbil-produsenten lover. Strøm er ikke like enkelt som literen med drivstoff som renner ut av drivstoffpumpa.
For det første er det bilen din som bestemmer hvor fort du får fylt batteriet. Det betyr at selv om ladestasjonen sier at den gir deg opptil 150 kilowatt (kW), så er det bilen din som avgjør hvor mange kilowatt den faktisk lader med.
For å gjøre det enda litt vanskeligere, så er det også slik at du lader raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt.
- Denne kombinasjonen er viktig for å få maksimalt ut av ladestoppet. Lite strøm på batteriet og varmt batteri gjør at du sparer tid og penger, sier NAF-rådgiveren.
5 enkle råd for rask lading:
- Lad på slutten av turen
Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader. Men to timer på svingete landeveier i 60 km/t er ikke det samme som to timer på motorveien.
- Landeveiskjøring vil kreve at du må kjøre lenger før batteriet er ordentlig varmt, sier Nils Sødal. - Ha lite strøm igjen på batteriet
Hvis det lar seg gjøre, er det lureste er å vente med å lade til du har 10 % igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet - som igjen gjør at du lader raskere. - Velg riktig lader
Alle biler lader litt forskjellig. Derfor er det lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade, dvs lade med høyere effekt enn 50 kW.
- Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderens kapasitet, sier Sødal. - Lad til 80%, ikke 100%
De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at det er fylt til 80 %. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100%. Dette varierer fra bil til bil - så bli kjent med hvordan din bil lader. - Bruk forvarming av batteriet
Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
