Fem tilbydere skal konkurrere om bygging av E6 Moelv – Roterud

De fem grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:
Entreprenører Rådgivere
|
FCC Construcción, S.A. |
Rambøll Norge AS L2 Arkitekter AS Rambøll Danmark A/S Ramboll UK Limited
|
|
Joint venture Obrascón Huarte Lain, S.A. / Salini Impregilo S.p.A.
|
Sweco Norge AS Carlos Fernandéz Casado S.L.
|
|
Joint venture N.V. BESIX S.A. / Rizzani de Eccher S.p.A.
|
Multiconsult Norge AS AF Gruppen Norge AS Aarsleff Norge AS (ikke-forpliktet UL)
|
|
Joint venture Itinera S.p.A. / IHI Infrastructure Systems Co. Ltd.
|
Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS ViaNova Plan og Trafikk AS Stiftelsen Norges Geotekniske Institutt (NGI)
|
|
China Communications Construction Company Ltd. (CCCC Ltd.)
|
China First Highway Engineering Co. Ltd CCCC Highway Consultants Co. Ltd. CCCC Second Harbour Engineering Company Ltd.
|
E6 Moelv – Roterud er en del av strekningen E6 Moelv – Øyer. Moelv – Roterud er ca. 11 km lang. Prosjektet omfatter ny bru over Mjøsa samt totalt ca. 9,4 km vei i dagen på begge sidene av broen.
- Med fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Det er store utenlandske entreprenører som er i føringen i selve konkurransen, men de fleste har inngått allianser med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.
Det foreligger en vedtatt kommunedelplan for prosjektet. Kontraktstrategien er totalentreprise med prosjektutvikling og optimalisering i en såkalt samhandlingskontrakt. Der skal entreprenør og rådgivere gjøre en detaljregulering av strekningen sammen med Nye Veier. Det er ventet at byggestart kan skje første kvartal 2021, mens valg av entreprenør skjer i april 2020. Ny E6 Moelv – Roterud har en kontraktsverdi beregnet til 2,5 milliarder kroner.
I selve tilbudskonkurransen er følgende kriterier for valg av entreprenør viktige:
- Brokonsept
- CO2 og miljø
- Kompetanse og erfaring
- Gjennomføringsplan
- Kostnadseffektive løsninger
- Nye Veier skal søke å finne best mulig løsning for krysning av Mjøsa gjennom samhandling med entreprenør, rådgivere og interessenter. Da er både bærekraft, tekniske løsninger og teamene vi skal jobbe sammen med sentrale, forklarer prosjektdirektør for Nye Veier Innlandet, Øyvind Moshagen.
Moshagen sier Nye Veier gir industrien og leverandørene muligheter til å levere innovative løsninger gjennom betydelig frihetsgrad knyttet til design, materialvalg og teknolog.
- Tilbyderne skal komme opp med det mest miljøvennlige brokonseptet, samt at vi vil evaluere på blant annet klimafotavtrykk. Nye Veier vet ikke i dag hva som er den mest miljøvennlig kombinasjonen av materialer til eksempelvis en ny bru over Mjøsa, men vi forventer de beste løsningene gjennom denne konkurransen og prosessen, sier Moshagen.
Kontakter
Prosjektdirektør Øyvind Moshagen - tlf. 992 43 558
Bilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
