Fem personer druknet i mai

Fem mennesker mistet livet i drukningsulykker i mai. Så langt i år har 26 mennesker druknet i Norge, ifølge Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er like mange som på samme tid i fjor.
40 % av alle drukningsulykker skjer om sommeren. Redningsselskapet oppfordrer alle til å lære seg enkel livredning i sommer.

Rundt 40 prosent av drukningsulykkene skjer i sommermånedene juni, juli og august.

– Politikerne er opptatt av drukningsforebygging hver sommer, men vi venter fremdeles på at Stortinget faktisk vedtar en nullvisjon for alle typer drukningsulykker og setter i gang arbeidet med en nasjonal handlingsplan for drukningsforebygging, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet.

Drukningsulykkene i mai

Tre av ulykkene i mai skjedde i forbindelse med bruk av fritidsbåt. I tillegg var det én fall-ulykke og én dykkerulykke.

• Rogaland: En 85 år gammel mann ble funnet livløs i sjøen i Smedasundet i Haugesund, etter å ha falt mellom båten sin og brygga.
  • Rogaland: En litauisk mann på 40 år ble funnet omkommet i sjøen utenfor Sirevåg i Hå kommune etter å ha blitt meldt savnet etter en kajakktur dagen før.
  • Innlandet: En 41 år gammel mann er antatt omkommet i innsjøen Leirin i Nord-Aurdal etter at han ikke kom tilbake fra en fisketur i båt.
  • Trøndelag: En mann i 40-årene ble funnet omkommet i Selbusjøen etter å ha vært savnet i ti dager. Mannen har sannsynligvis falt i vannet fra bratt terreng.
  • Møre og Romsdal: En 60 år gammel mann fra Finland ble funnet bevisstløs i vannoverflaten i forbindelse med dykking ved Kvitneset i Kristiansund. Ulykkesårsaken undersøkes.

Flest ulykker i Rogaland

24 (96 %) av de 26 som har druknet i årets fem første måneder er menn. Ingen barn under 14 år har druknet så langt i 2023.

Mellom januar og maihar seks personer omkommet i drukningsulykker i Rogaland. Fem personer har druknet i Trøndelag, fire i Agder og tre i Møre og Romsdal. Det har vært én drukningsulykke i både Oslo, Troms og Finnmark, Vestfold og Telemark, Vestland, Viken, Innlandet og Svalbard.Redningsselskapet har ikke registrert drukningsdødsfall i Nordland hittil i 2023.

Se detaljert drukningsstatistikk på rs.no/drukning

– Lær deg livredning

Drukning i forbindelse med bruk av fritidsbåt, fall fra land og under bading er de vanligste ulykkestypene om sommeren.

– Vis godt vannvettnår du er på, i eller ved vann og sjø i sommer! Vi oppfordrer også alle til å lære seg hvordan de kan redde andre på en trygg måte og hvordan en utfører hjerte- og lungeredning, sier Tanja Krangnes, fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

– Hver sommer blir mange personer reddet fordi noen i nærheten er oppmerksomme og vet hva de skal gjøre når ulykken er ute, sier Krangnes.

Redningsselskapet har laget et gratis nettbasert introduksjonskurs om livredning, som er gratis og tar 20 - 30 minutter å gjennomføre.

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger.
  • Dødsulykker med fritidsbåt som ikke skyldes drukning, er ikke en del av denne statistikken – se Sjøfartsdirektoratet for oversikt over totalt antall dødsulykker fra fritidsbåt.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.