Felles uttalelse fra det skeive organisasjonslivet

I dag samlet representanter for det skeive organisasjonslivet seg. De har de siste to dagene hatt et tungt ansvar i en uvirkelig krisetid. Vi samles for å ivareta våre medlemmer og vår brede bevegelse.

Den skeive bevegelsen favner alle. Vi kjemper for kravet våre naboer, medelever, foreldre, barn og venner har på fullverdige, trygge liv. Vi kjemper for et samfunn der idealene vi setter oss blir virkelighet. Vi har et valg i hvordan vi skal svare dette angrepet. Vi tar et felles og individuelt ansvar for å bekjempe homofobi, transfobi, rasisme, bifobi og funkofobi. Vi anmoder alle til å søke og dyrke våre felles arenaer, styrke fellesskapene som kan gi oss det samholdet som er og vil være viktig i fremtiden.

Hele det skeive Norge, alle som bryter med normer for samliv, seksualitet og kjønn, jobber nå på spreng med de små og store oppgavene som må løses for å markere hendelsen og skape sikre felleskap. En pressemelding vil følge senere i dag med mer informasjon om vårt arbeid for dette.

Vi forventer i denne krisetiden at journalister forstår ansvaret de har for tusener som er rammet av denne handlingen. Vi har levd med frykt for vår trygghet lenge, og for mange er det gamle traumer som nå rives opp i. Pressen må holde offentligheten informert, men gjør det med romslighet, raushet og respekt til dem dere snakker med. Vis forståelse for hvor dypt dette går inn over sårbare. Spør om pronomen - og feilkjønn ikke.

Kjærlighet og mangfold skal feires, ikke trues til stillhet.

Oslo Pride er Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den man er.

Hele festivalen planlegges og driftes av frivillige, med rundt 80 helårsfrivillige og 300 frivillige under selve festivalen. Festivalen eies og arrangeres av FRI Oslo og Akershus, og er for alle som bryter med normene for kjønn og seksualitet.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Pride på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.