Felespiller Susanne Lundeng aktuell med nydelig singel "Sku det meir te"

En av de fremste tradisjonsbærerne av nordnorsk folkemusikk har sluppet singel fra kommende album

Foto: Martin Losvik

Lytt til den her

«Sku det meir te» er singelen fra Susanne Lundeng sitt neste album «Følge» som kommer i januar 2023. Albumet er et dypdykk og utfoldelse i nordlandsk rytmikk og feletradisjon.

Susanne Lundeng er felespiller, folkemusiker og komponist, og er først og fremst kjent for sitt felespill med forankring i nordnorsk folkemusikk. De siste årene har også tekst og vokal fått en plass i kunstnerskapet.

På sangen "Sku det meir te" synger Susanne lavmælt om å ikke strekke til og setter ord på det uunngåelige. Låta har en ettertenksom melodi og tekst på en ulmende nordlandsk underrytmikk, et melankolsk slåttestev.

Musikken er preget av den nordnorske naturen og kulturen hun har vokst opp med, men også av en kunstnerisk vilje og særegen skaperkraft som springer ut fra henne selv.

Hennes første egne tekst «Det va nære på» ble belønnet med NOPAs tekstforfatterpris i 2018.

Medvirkende musikere er Nils-Olav Johansen, gitar og Erik Nylander, trommer.

Susanne har en aktiv konserthøst i vente med Svømmehallen Scene i Bodø først ut 28. september. Hun kommer også til Riksscenen 30.september.

Foto: Martin Losvik
Cover - "Sku det meir te"

Helga Myhr med særprega og utforskande bestillingsverk7.10.2022 12:47:20 CEST | Pressemelding

Helga Myhr er ein ettertrakta hardingfelespelar og songar. Ho har medverka i fleire samansetningar og innanfor mange ulike sjangrar. Gjennom dette verket, som originalt vart skrive til Osafestivalen 2020, kombinerar ho si forankring i tradisjonsmusikken frå Hallingdal med sitt særprega utforskande uttrykk. På denne utgjevinga møtes musikk og visuell kunst i ein praktfull vinyl, utforma av den prisbelønte kunstnaren Solveig Lønseth.

Espen Friberg er ute med sin solodebut30.9.2022 12:12:28 CEST | Pressemelding

Sun Soon er Espen Fribergs soloalbum-debut. Det består av elleve komposisjoner med synthesizer og feltopptak. Innspillingen er gjort på Leveld Kunstnartun i Ål i Hallingdal, og er senere mikset og produsert i samarbeid med Jenny Berger Myhre. Prosjektet tar utgangspunkt i å fange stemningen i dalen rundt Leveld – gjennom Espens opplevelser i naturen, men også gjennom Marianne Røthe Arnesens og Gøsta Munsterhjelms malerier fra samme område.