Oslo Havn KF

Feiret nye fergebrygger

Del

Oslo har fått ny kai til hurtigbåtene til Slemmestad og nye øybrygger til de elektriske øybåtene. Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen sto for åpningen på Rådhusbryggene 10. oktober.

Klippet snoren. Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen åpnet de nye fergebryggene. Til høyre havnedirektør Ingvar M Mathisen og fung. eiendomsdirektør Espen Dag Rydland. Bak ligger hurtigbåtene til kai. Foto. H. K Riise
Klippet snoren. Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen åpnet de nye fergebryggene. Til høyre havnedirektør Ingvar M Mathisen og fung. eiendomsdirektør Espen Dag Rydland. Bak ligger hurtigbåtene til kai. Foto. H. K Riise

De elektriske øybåtene kan nå lade batteriene foran Rådhuset og Oslo Havn har lagt til rette for at hurtigbåtene til Slemmestad kan bli elektrisk og lade i fremtiden.

-          Elektrifiseringen av fergene har gjort Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart. Takk til Oslo Havn, Ruter, Bymiljøetaten og Eiendoms- og byfornyelsesetaten og deres entreprenører og leverandører. Dere har sørget for nye øybrygger tilpasset byens utslippsfrie øyfergesamband. Havna, byen, næringslivet og aktørene gjør en stor innsats for å legge til rette for utslippsfrie løsninger. Sammen nærmer vi oss målet om å bli verdens første utslippsfrie storby, sa byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen.

Sjøveien er ikke bare miljøveien der varer og gods bringes nærmere Norges tettest befolkede områder. Den er også viktig for passasjertrafikken i og mellom Oslo og nabokommunene.

-          Oslo Havn bygger og oppgraderer kaier for de fremtidige generasjoner. Den oppgraderte kaia for hurtigbåtene foran Rådhuset og de tre øybryggene på Lindøya og Nakholmen er del av havnas viktige arbeid for å tilrettelegge for nullutslippshavna og sikre byen en effektiv og bærekraftig havn, sa havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Etter åpningen dro byråden, Oslo Havn og inviterte gjester på båttur med el-ferge for å se på øybryggene.Bymiljøetaten har oppgradert øybryggene på Gressholmen og Hovedøya.

-          Det er veldig gøy å se de nye øybryggene. De ligger så fint i terrenget, sa byråden.

Oppgraderte øybrygger til elektriske ferger

Da Oslo fikk elektriske øyferger, måtte øybryggene oppgraderes. Oslo Havn har etablert tre nye øybrygger på Lindøya øst og vest og Nakholmen. Bymiljøetaten har stått for bryggene til Hovedøya og Gressholmen. På Langøya har Eiendoms- og byfornyelsen laget nye brygge.

De nye øybryggene har beholdt sitt opprinnelige enkle uttrykk, i tråd med byantikvarens ønske. Restriksjoner for natur og vegetasjon på øyene påvirket byggingen. Det meste av arbeidet er gjort fra flåter på sjøen.

-          Oslo Havn er avhengig av gode fagfolk, entrepenører og samarbeidspartnere. Det er også viktig med godt naboforhold og det har vært god dialog med vellene på øyene, sa fungerende eiendomsdirektør Espen Dag Rydland.

Hanne Finstad, leder i Fellesstyret for byøyene, er svært fornøyd med de nye øybryggene.

– De er penere, har bedre rekkverk og god belysning, sier hun.

Oslo Havn gratulerer Bymiljøetaten med de nye øybryggene. Truls Morten Korsæth, prosjektleder i Bymiljøtetaten mener at det er få byer som har så vakre og tilgjengelige øyer.

- Det er en gavepakke å reise til øyene for 39 kroner. Vi forventer over en million reisende hver sesong. Vi er veldig glade for å ha oppgradert bryggene til Gressholmen og Hovedøya. De er universelt utformet og fungerer godt for rullestolbrukere. Det er også fint at vi kunne gjenbruke brygga på Rådhusbrygge 4 på Hovedøya, sier Korsæth.

Bilder

Klippet snoren. Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen åpnet de nye fergebryggene. Til høyre havnedirektør Ingvar M Mathisen og fung. eiendomsdirektør Espen Dag Rydland. Bak ligger hurtigbåtene til kai. Foto. H. K Riise
Klippet snoren. Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen åpnet de nye fergebryggene. Til høyre havnedirektør Ingvar M Mathisen og fung. eiendomsdirektør Espen Dag Rydland. Bak ligger hurtigbåtene til kai. Foto. H. K Riise
Last ned bilde
Bygger kaier for de neste hundre år. Oslo Havn bygger og oppgraderer kaier for de fremtidige generasjoner. Den nye hurtigbåtkaia foran Rådhusplassen og de tre øybryggene på Lindøya og Nakholmen er del av havnas arbeide for å tilrettelegge for nullutslippshavna og sikre byen en effektiv og bærekraftig havn. Foto H. K. Riise
Bygger kaier for de neste hundre år. Oslo Havn bygger og oppgraderer kaier for de fremtidige generasjoner. Den nye hurtigbåtkaia foran Rådhusplassen og de tre øybryggene på Lindøya og Nakholmen er del av havnas arbeide for å tilrettelegge for nullutslippshavna og sikre byen en effektiv og bærekraftig havn. Foto H. K. Riise
Last ned bilde
Oppgraderte øybrygger. De nye øybryggene på Lindøya og Nakholmen har beholdt det enkle uttrykket i tråd med byantikvarens råd. Bryggene er mer solide, universelt utformet og har fått nye rekkverk med diskret belysning som drives av solceller.  Her fra Lindøya vest. Foto: H.K Riise
Oppgraderte øybrygger. De nye øybryggene på Lindøya og Nakholmen har beholdt det enkle uttrykket i tråd med byantikvarens råd. Bryggene er mer solide, universelt utformet og har fått nye rekkverk med diskret belysning som drives av solceller. Her fra Lindøya vest. Foto: H.K Riise
Last ned bilde
Besøker ny øybrygge på Lindøya vest. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen og Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen tok brygga i øyesyn. Byråden synes brygga ligger fint i landskapet.  Foto: H. K. Riise
Besøker ny øybrygge på Lindøya vest. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen og Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen tok brygga i øyesyn. Byråden synes brygga ligger fint i landskapet. Foto: H. K. Riise
Last ned bilde
Oppgradert hurtigbåtkai. Oslo Havn har oppgradert Rådhusbrygge 5 foran rådhuset for Ruters hurtigbåter til Slemmestad. Nytt dekket foran kaia er lagt lik dekket på rådhusplassen som gir et helhetlig uttrykk. Kaia er tilrettelagt for fremtidig lading av hurtigbåtene.  Foto H. K. Riise
Oppgradert hurtigbåtkai. Oslo Havn har oppgradert Rådhusbrygge 5 foran rådhuset for Ruters hurtigbåter til Slemmestad. Nytt dekket foran kaia er lagt lik dekket på rådhusplassen som gir et helhetlig uttrykk. Kaia er tilrettelagt for fremtidig lading av hurtigbåtene. Foto H. K. Riise
Last ned bilde
Fornøyde øyboere. Hanne Finstad, leder i Fellesstyret for byøyene, er svært fornøyd med de nye øybryggene. – De er penere, har bedre rekkverk og god belysning, sier hun. Foto: Siv Ellen Omland
Fornøyde øyboere. Hanne Finstad, leder i Fellesstyret for byøyene, er svært fornøyd med de nye øybryggene. – De er penere, har bedre rekkverk og god belysning, sier hun. Foto: Siv Ellen Omland
Last ned bilde
Bryggeprat foran øybryggen på Gressholmen. Bymiljøetatens prosjektleder, Truls Korsæth og byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen er enige om hvor viktige Oslos øyer er for byens rekreasjon og badeliv. Foto: Siv Ellen Omland
Bryggeprat foran øybryggen på Gressholmen. Bymiljøetatens prosjektleder, Truls Korsæth og byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen er enige om hvor viktige Oslos øyer er for byens rekreasjon og badeliv. Foto: Siv Ellen Omland
Last ned bilde

Om Oslo Havn KF

Oslo Havn KF
Oslo Havn KF
Akershusstranda 19
0103 Oslo

http://www.oslohavn.no

Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.