Farger kornsiloen rosa

I oktober og november blir det store kornanlegget til Felleskjøpet Agri i Steinkjer opplyst i rosa og blå farger.
ROSA I STEINKJER: Kornsiloen ved anlegget til Felleskjøpet i Steinkjer skinner i rosa i oktober. Neste måned blir det blå farge. (Foto: Felleskjøpet Agri)

Slik markerer Felleskjøpet lokalt sin støtte til Kreftforeningen og Brystkreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon.

– Dette er egentlig noe vi burde gjort for lenge siden, og det er en stor glede å delta. Da vi fikk henvendelsen fra Brystkreftforeningen tenkte jeg umiddelbart at dette skal vi gjøre. Det koster ikke mye, men signaleffekten ser vi alle, sier fabrikksjef Arild Thomassen ved Felleskjøpet Agri i Steinkjer.

Symbolhandling

I løpet av oktober farges Norge rosa for å sette fokus på kampen mot brystkreft. Bedrifter, kulturhus, foreninger og private hjem engasjerer seg i Rosa sløyfe-aksjonen.

Sissel Kyrkjeeide er lokallagsleder for Brystkreftforeningen i Steinkjer.

– Kornsiloene i Steinkjer er et landemerke i lokalmiljøet. Dette er blitt et flott bidrag til Rosa sløyfe-aksjonen, og en symbolhandling som betyr mye for mange, sier Kyrkjeeide.

Felleskjøpet har tidligere vist sin støtte kampen mot brystkreft og prostatakreft ved å levere rundballeplast i rosa og blått. I 2016 var det 200.000 rosa rundballer på norske jorder og kampanjen dro inn 300.000 kroner til Brystkreftforeningen. Senere år har plasten hatt andre farger og gått til inntekt for Prostatakreftforeningen og Barnekreftforeningen. Farget rundballeplast har samlet inn over 1 million kroner til kreftsaken.

Blir blå i november

Fabrikksjef Arild Thomassen har allerede det blå filteret klart til lyskasterne i Steinkjer.

– I november skal kornsiloene skinne i blå farge for å markere fokuset på prostatakreft, sier Thomassen.

Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen.

LANDEMERKE: Det store siloanlegget er et landemerke i Steinkjer. (Foto: Felleskjøpet Agri)

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe.

Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.