Faren for feilansettelser øker
Arbeidsmarkedet koker i etterkant av koronaen. Fra en rekordhøy arbeidsledighet i fjor opplever vi nå et arbeidsmarked hvor arbeidsgiverne må konkurrerer knallhardt om talentene. – Nå gjelder det å ha is i magen. Feilansettelser koster, det vet alle vi som har gjort dem, sier administrerende direktør i Randstad Norway, Eivind Bøe.

Over 40% av bedriftene i siste NHOs Økonomisk overblikk sier det er et stort problem å få tak i kvalifisert arbeidskraft. Når det blir så stor I kamp om de beste, kan det være fristende å kutte svingene og foreta kjappe valg. Nå roper altså HR-selskapet Randstad varsko, og advarer mot faren for feilansettelser som han tror vil øke i tiden framover
Svir i lommeboken
- Når vi spør toppledere hvor mye en feilansettelse koster, er svaret selvsagt svært varierende. Vi gjorde en grundig kartlegging av dette for 8 år siden, og den gang fant vi at gjennomsnittskostnaden kan beregnes til over 500 000,-. I tillegg vet vi at mange stillinger trekker med seg et vesentlig høyere tap, forteller Bøe.
Det er ikke bare de rene lønnskostnadene som gjør en feilansettelse kostbar. – Det har mange følgekostnader i form av tapte inntektsmuligheter, redusert effektivitet hos øvrige ansatte, eventuell etterlönn og advokathonorarer. I verste fall taper bedriften omdømme og kunder forsvinner. Når vi i tillegg vet at HR-Norge anslo at 1 av 10 ansettelser var feilansettelser så blir de økonomiske kostnadene og skadevirkningene enorme, forklarer Bøe.
Begge parter går på et tap
En kostnad som det snakkes lite om, er tapet for den som faktisk er feilansatt. Det er vanskeligere å kvantifisere denne kostnaden, men at den er reell og potensielt svært stor er hevet over tvil. Ikke bare er det bortkastet tid, det kan også være tapte muligheter.
– Vedkommende kan ha sagt nei til jobben som faktisk hadde passet perfekt. Et sted han eller hun kunne trives, utvikle seg og ikke minst å lære, er byttet ut mot et arbeid hvor vedkommende faktisk ikke fungere. Den opplevelsen kan være knalltøff, og i verste fall kan det knekke et menneske, påpeker Bøe
Hvordan unngå å tråkke feil?
Toppsjefen har følgende råd for å unngå feilansettelser.
– For det første må du vurdere om du trenger en permanent ressurs eller om du kan gå for en midlertidig løsning. Man ser en trend om stadig større bruk av innleide ressurser nettopp fordi verden er i så rask endring. Det er ikke uten grunn konsulentbransjen har gode dager, sier han.
Deretter anbefaler Bøe at du gjennomfører en grundig ansettelsesprosess når du først skal ansette. Spesifiser nøye både arbeidsoppgaver og krav til arbeidstakeren. Få om nødvendig hjelp fra et rekrutteringsselskap.
– Vær gjerne åpen for ulike kandidater, men vær likevel ytterst forsiktig med å ansette noen du er i tvil om vil klare jobben, sier Bøe.Tålmodighet er en dyd, spesielt når man rekrutterer i et brennhett arbeidsmarked.
Og sist men ikke minst. God onboarding og god oppfølging er viktig. Dette både for å redusere sjansen for feilansettelser, men kanskje like viktig at begge parter ser feilen så tidlig som mulig.
– For like viktig som å unngå de største feilene, er det å minimere konsekvensene av dem, når de først oppstår, understreker toppsjefen
Nøkkelord
Kontakter
Christian BørresenMarkedsdirektør
Tel:99262869christian.borresen@randstad.noBilder

Lenker
Om Randstad
Randstad er den globale markedslederen innen HR-service. Vi hjelper mennesker og virksomheter med å realisere sitt fulle potensial. Dette gjør vi ved å kombinere kraften i dagens teknologi med vår brennende interesse for mennesker. Dette kaller vi Human Forward. I 2020 hjalp vi mer enn to millioner kandidater med å finne en meningsfylt jobb hos en av våre 236 000 kunder. I tillegg ga vi opplæring til mer enn 350 000 mennesker. Randstad har en tilstedeværelse i 38 land over hele verden, og har en topp-tre markedsposisjon i halvparten av disse. I 2020 hadde Randstad i gjennomsnitt 34 680 egne ansatte og en omsetning på 20,7 mrd Euro. Randstad ble etablert i 1960 og har hovedkontor i Diemen i Nederland. Randstad N.V. er notert på NYSE Euronext. For mer informasjon, se www.randstad.com og www.randstad.no
I Norge har Randstad kontorer over hele landet, og tilbyr tjenester innen rekruttering, bemanning og HR-løsninger. Les mer på randstad.no.
Følg pressemeldinger fra Randstad
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Randstad
Ny leder i Randstad i Møre og Romsdal5.9.2022 09:36:31 CEST | Aktuelt
Richard Taylor (50) er fra 01.09.2022 ansatt som business area manager for Møre og Romsdal i HR-selskapet Randstad.
Èn av fire er på jobbjakt9.5.2022 07:45:00 CEST | Pressemelding
Èn av fire vurderer å bytte jobb før sommeren, og det er særlig de yngre arbeidstagerne som nå er i bevegelse. – Arbeidsgivere har en stor jobb å gjøre med å holde på viktige ressurser nå, sier Eivind Bøe, administrerende direktør i Randstad.
NRK landets mest populære arbeidsplass for andre år på rad28.4.2022 09:45:00 CEST | Pressemelding
For andre år på rad troner NRK øverst på listen over landets mest populære arbeidsplasser i Randstads store employer brand undersøkelse. Nær 4000 norske arbeidstakere har svart på undersøkelsen som plasserer NRK på topp foran Sopria Steria og Aker Solutions.
5 grep du må gjøre for å tiltrekke deg de rette kandidatene19.2.2022 10:34:44 CET | Pressemelding
Kampen om de største talentene tilspisser seg kontinuerlig, og stadig flere selskaper sliter med å finne kvalifiserte kandidater til å fylle viktige roller. Hva kan du gjøre for å skille deg ut fra mengden, og tiltrekke deg de rette kandidatene? Christian Børresen fra Randstad kommer med 5 praktiske råd som gjør at du som arbeidsgiver framstår så attraktiv som mulig.
– Helsevesenet er avhengige av bemanningsbransjens kompetanse7.2.2022 07:00:00 CET | Pressemelding
Mangelen på sykepleiere er en alvorlig bekymring for det norske helsevesenet. Bemanningsbransjen har spilt en viktig rolle under koronapandemien, og Bente Slaatten i Randstad Care mener tilgangen til ekstra arbeidskraft vil være avgjørende for å kunne håndtere det økende behovet for kompetanse og kapasitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom