Equinor er Norges mest attraktive arbeidsgiver 2025
Equinor topper listen når over 3 500 nordmenn har sagt sin mening om hvor de aller helst vil jobbe. I Randstads ferske employer brand-undersøkelse for 2025 trekkes spesielt gode karrieremuligheter frem som den viktigste årsaken til at Equinor kåres til Norges mest attraktive arbeidsgiver.

– Equinor har sakte men sikkert klatret på rangeringen de siste årene, og i år går de helt til topps. De skiller seg tydelig ut på karrieremuligheter, sier Marianne Hagen, administrerende direktør i Randstad Norge.
Equinor fremstår som særlig attraktiv blant den yngre generasjonen arbeidstakere (18–24 år), og oppfattes som en kunnskapsbedrift som tilbyr utvikling, interessante oppgaver og forutsigbarhet.
– De scorer svært høyt på alle områder, men at de har solid økonomi kombinert med svært interessante arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter er en kombinasjon som arbeidstakerne setter stor pris på, sier Hagen.
Kampen om talentene krever et sterkt employer brand
– Det er veldig hyggelig å få denne anerkjennelsen, sier Aksel Stenerud, Executive Vice President People and Organization i Equinor.
Equinor har jobbet målrettet med employer branding de siste årene, for å kunne fylle flere tusen stillinger.
– Vi har rekruttert over 6000 nye ansatte i løpet av de siste to-tre årene. For å lykkes med å nå ut til de rette folkene har vi jobbet målrettet med å forsterke og synliggjøre formålet vårt med å produsere energi, legge til rette for fremskritt for samfunnet og hele tiden jakte på bedre løsninger. Vi ser at dette appellerer, sier Stenerud.
I tillegg til å appellere til yngre arbeidstakere så er også teknologiinteresserte svært interessert i selskapet.
– Vi har et bredt internt arbeidsmarked, som gjør at man kan starte for eksempel innenfor olje og gass og senere jobbe med fornybar. Teknologi er selve kjernen i alt vi gjør, og vi har jobbet med å synliggjøre dette de siste årene. For oss er det viktig å vise frem at det finnes mange muligheter på tvers i selskapet. Det skal være åpenbart at man skal kunne ha en lang og spennende karriere i Equinor, sier Stenerud.
Kostbart å ikke lykkes med rekruttering
I tillegg til å kåre Norges mest attraktive arbeidsgiver, viser også undersøkelsen hva arbeidstakere ønsker seg aller mest på jobben.
– Det å klare å rekruttere og beholde flinke folk krever både tid og innsats, og alle ledere vet hvor kostbart det kan være å ikke lykkes med det dette. For å kunne jobbe målrettet med å utvikle organisasjonene må man vite hva folk ønsker seg, og denne undersøkelsen bidrar til dette, sier Hagen i Randstad.
Dette er viktigst for norske arbeidstakere i 2025:
-
Godt arbeidsmiljø
-
God ledelse
-
Attraktiv lønn og goder
-
God opplæring
-
Balanse jobb-fritid
Topp 10 arbeidsgivere i 2025:
-
Equinor
-
TechnipFMC
-
Tietoevry
-
Aker BP
-
Sopra Steria
-
DNV
-
PWC Pricewaterhousecoopers
-
BDO
-
Avinor
-
Aker Solutions
Om undersøkelsen:
Randstads Employer Brand Research er verdens største HR undersøkelse som gjennomføres i 38 land. I Norge er undersøkelsen utført av Kantar og det er 3501 respondenter. Unersøkelsen er uavhengig, det vil si at det ikke er mulig å kjøpe seg inn i undersøkelsen, og respondenten svarer fritt på hvem som er drømmearbeidsgiveren.
Årets employer brand-rapport kan lastes ned i sin helhet påhttps://www.randstad.no/randstad-employer-brand-research-2025/
Nøkkelord
Kontakter
Christian BørresenMarkedsdirektør
Tel:99262869christian.borresen@randstad.noOm oss
Randstad er en global aktør innen bemanning, rekruttering, konsulent- og HR-tjenester. Vi har en tydelig ambisjon om å være verdens mest rettferdige og spesialiserte selskap for talenter.
Gjennom våre fire spesialistområder – Operational, Professional, Digital og Enterprise – hjelper vi virksomheter med å bygge fleksible, mangfoldige og kompetente arbeidsstyrker, som er avgjørende for å lykkes i et arbeidsmarked preget av sterk konkurranse om de beste hodene.
Vi bidrar til at mennesker finner meningsfulle jobber, utvikler relevant kompetanse og opplever både formål og tilhørighet på arbeidsplassen. Verdiskapingen vi står for, skal ikke bare styrke enkeltpersoner og virksomheter – men også bidra til en mer bærekraftig fremtid for alle.
Med hovedkontor i Nederland opererer Randstad i 39 markeder og har rundt 40 000 ansatte globalt. I 2024 hjalp vi over 1,7 millioner mennesker med å finne jobb, og omsatte for 24,1 milliarder euro.
I Norge er vi representert gjennom Randstad, Dfind og Dfind Consulting
Følg pressemeldinger fra Randstad
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Randstad
Når ledelse blir viktigere enn lønn4.8.2025 08:00:00 CEST | Kronikk
Ledelse har rykket opp til nest viktigst for norske arbeidstakere. Likevel er det få som opplever at de faktisk har en god leder. Det sier mer om arbeidshverdagen enn vi kanskje liker å innrømme, og det bør være et varsko til enhver arbeidsgiver.
Emosjonell trygghet er den nye valutaen i arbeidslivet30.7.2025 08:00:00 CEST | Kronikk
Arbeidslivet er i endring, men ikke alle søker høyere lønn, ny teknologi eller friere kontorplass. Det stadig flere ansatte etterspør, er noe langt mer grunnleggende: å bli sett, støttet og verdsatt. I en urolig tid har emosjonell trygghet blitt den viktigste valutaen i arbeidslivet.
Vi trenger ikke bare KI-kompetanse, vi trenger KI-kultur29.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bare fem prosent av norske arbeidstakere bruker kunstig intelligens daglig i jobben. Samtidig snakker politikere og næringslivstopper om revolusjon. Nye tall viser at gapet mellom KI-hype og faktisk arbeidsliv er betydelig, og at manglende kultur, opplæring og trygghet kan bli den største flaskehalsen.
Flere skjuler sider av seg selv på jobben6.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Diskriminering på arbeidsplassen er fortsatt et stort problem. Nesten halvparten med minoritetsbakgrunn har opplevd hindringer i sin karriere. Samtidig skjuler stadig flere sider av seg selv på jobben.
Bedre omdømme gir resultater: Tromsø kommune rekrutterer og beholder flere21.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Tromsø kommune har satt omdømmebygging høyt på agendaen, både i HR-strategien og i hverdagen. Erfaringene fra Tromsø viser at offentlig sektor kan ha mye å vinne, og spare, på å jobbe bedre med employer branding.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom