Fare for streik i varehandelen

HK i Norge brøt forhandlingene med Virke den 6. april, og møtes til mekling hos Riksmekleren 28.-29. april 2022.

Illustrasjonsbilde: Ved brudd i  forhandlingene kan det bli streik
Illustrasjonsbilde: Ved brudd i forhandlingene kan det bli streik

Meklingsfrist
Meklingen starter i dag torsdag 28. april kl. 10.00. Hvis HK i Norge og Virke ikke blir enige innen fristens utløp midnatt natt til 30. april, blir det streik fra arbeidstidens begynnelse lørdag 30. april.

Hvilke bedrifter tas ut i en eventuell streik?
Oversikten over hvilke bedrifter som tas ut i første streikeuttak er publisert på HKs hjemmeside.

Uttaket omfatter om lag 5.000 HK-medlemmer fordelt på virksomheter over hele landet.

Årsaken til bruddet
HKs viktigste krav i disse forhandlingene er økt kjøpekraft, høyere tillegg for arbeid på kvelder etter klokka 21, lørdag kveld etter klokka 18 og hele søndag, og full lønn under sykdom. I forhandlingene sa Virke nei til alle krav, og HK så derfor ingen annen utvei enn å bryte forhandlingene og be om bistand hos Riksmekleren.

– Jeg opplever at det ikke er vilje til å imøtekomme våre krav. Da har vi ikke noe mer her å gjøre, uttalte HKs forbundsleder Christopher Beckham etter at bruddet var et faktum.

Illustrasjonsbilde: Ved brudd i  forhandlingene kan det bli streik
Illustrasjonsbilde: Ved brudd i forhandlingene kan det bli streik

HK i Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen handel, luftfart, kontor, finans og servicevirksomhet. Med rundt 79.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK i Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.

Nå skal vi organisere for heltid og mot ulikhet18.10.2021 15:47:58 CEST | Pressemelding

HKs landsmøte 15.-18. oktober er avsluttet HK gjennomførte landsmøtet som var berammet til 2020, men som først nå kunne gå av stabelen. Program og politikk til forbundet er vedtatt. De viktigste sakene har vært heltid i arbeidslivet, pensjon, søndagsfri og alle forventningene HK har til en ny regjering. Det har vært gode gjester fra LO-ledelse, Arbeiderpartiet, SV og Rødt, også har delegater fra hele landet endelig fått lov til å møtes igjen.