Norsk Jernbaneforbund

Fare for busstreik

Til helgen kan 1.000 bussjåfører i Spekter-området gå ut i streik.

- Vi kan ikke akseptere at bussjåførene taper kjøpekraft. Det er ingen forhold som kan forsvare en slik utvikling, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Ansatte innen bussektoren henger etter i lønnsutviklingen, til tross for at det er avtalt å løfte lønna til nivået i industrien. Jane Brekkhus Sæthre poengterer at arbeidsgiverne må forholde seg til de føringer som er avtalt.

- Bussbransjen er en viktig del av kollektivsatsingen, alt fra realisering av bymiljøavtaler til skolekjøring ute i distriktene. De ansattes lønns- og arbeidsvilkår må gjenspeile ansvaret og bidra til at flere unge velger sjåføryrket, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Meklingen starter fredag 18. september med frist lørdag 19. september ved midnatt.

- Vi går inn i en krevende mekling men vi er alltid innstilt på å finne løsninger, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Ved en eventuell streik blir Oslo og Viken berørt.

Om bussbransjeavtalen.

Bussbransjen forhandler felles for alle fagforbund og arbeidsgiverorganisasjoner. Fra LO er Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund, HK i Norge og FLT en del av forhandlingene.

Jane Brekkhus Sætre, 908 78 583
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Kristian Brustad, 466 61 639
Kommunikasjonsansvarlig

Om Norsk Jernbaneforbund

Norsk Jernbaneforbund
Møllergata 10

23 06 83 53http://www.njf.no

Følg pressemeldinger fra Norsk Jernbaneforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Jernbaneforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Jernbaneforbund

Full stans i kollektivtrafikken 10. oktober - regjeringen vil flytte råderetten over jernbanen til EU7.10.2019 13:39:03 CEST | Pressemelding

Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund krever at Stortinget har råderett over jernbanen for kommende generasjoner. Derfor går vi til politisk streik over hele landet 10. oktober mellom klokka 12.00 og 14.00. Fellesforbundet og Fagforbundet deltar i streiken. Tog, busser, trikk og t-bane vil stoppe, og det holdes demonstrasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, samt mindre markeringer over store deler av landet.