Får Teknas gullmedalje for hurtig Covid-19-test

NTNU-professor Magnar Bjørås, mottok i dag Teknas gullmedalje for sin innsats i å utvikle en sensitiv og hurtig covid-19 test på rekordtid, da sykehusene i Norge begynte å gå tom for testutstyr.
Professor Magnar Bjørås og hans team ved NTNU klarte å utvikle en sensitiv og hurtig covid-19-test på svært kort tid. Foto: Geir Mogen/NTNU

- Arbeidet som Bjørås har ledet viser hvordan grunnforskningsmiljø som faglig sett står langt fra hverandre, sammen kan skape nye muligheter og løse en særdeles vanskelig utfordring på kort tid, sier Tekna-president Lise Lyngnes Randeberg om vinneren. Randeberg har ledet juryen og overrekte gullmedaljen under Teknas heldigitale representantskapsmøte i helgen.

Bjørås som er fra Levanger, blir med dette den 16. personen som mottar Teknas gullmedalje for sin innsats for utvikling av det teknologiske miljøet.

- Det er en gledelig overraskelse og en ære å motta Tekna sin gullmedalje. Jeg er svært takknemlig for annerkjennelsen teamet rundt utvikling, produksjon og salg av koronatesten får gjennom denne prisen. Prisen inspirerer til å videreutvikle sterke tverrfaglige miljøer ved NTNU innenfor nanomedisin, sier Magnar Bjørås.

Han understreker at arbeidet med koronatesten har vært et utstrakt samarbeid mellom sterke fagmiljøer innenfor nanopartikkelteknologi og genomdynamikk ved NTNU og diagnostikken ved mikrobiologi på St Olavs.

-Jeg vil spesielt nevne Sulalit Bandyopadhyay som har ledet arbeidet med utvikling av nanopartiklene ved prosesskjemi. I tillegg har vi hatt uvurderlig støtte og hjelp fra Technology Transfer og administrasjonen ved NTNU, sier Bjørås.

Bidratt til kontroll på smitten

Bjørås og hans team sitt arbeid har vært avgjørende for å få kontroll på smitten tidlig i pandemien. Da pandemien brøt ut ble det tidlig klart at det var avgjørende med en bred testing i befolkningen. Allerede våren 2020 måtte imidlertid norske sykehus begrense testingen fordi de ikke hadde god nok tilgang på testutstyr, og reagensene som trengtes for å påvise viruset var blitt en internasjonal mangelvare.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

- Magnar Bjørås og hans team tok utfordringen med å se om det var mulig å utvikle en testmetode som ikke var avhengig av de begrensende reagensene. I samarbeid med et annet forskningsmiljø på NTNU, som de ikke hadde jobbet sammen med tidligere, utviklet de en sensitiv og hurtig test på svært kort tid.  Produksjonen av testen ble raskt oppskalert, og denne testen er nå et av Norges viktigste kort for å ha kontroll på viruset. Testen er også til nytte i smittearbeidet internasjonalt, og er eksportert til flere andre land.

Om Teknas Gullmedalje:

Teknas Gullmedalje for utvikling av det teknologiske miljø, er en anerkjennelse og oppmuntring til norske ledere eller bedrifter for en spesiell og fremragende innsats som har bidratt til å skape nye muligheter for norske teknologer.

Tidligere mottakere av Teknas gullmedalje:

2015: Alf Bjørseth
2013: Unni Steinsmo og Gunvor Ulstein
2008: Fred Kavli
2005: Erik Tandberg
1998: Vidkunn Hveding
1997: Egil Abrahamsen
1994: Gerhard Heiberg
1993: Birger Hatlebakk
1992: Olav Selvaag
1991: Kjell Holler
1990: Johs. Moe